Förortsungar (2006)

Zweden
Komedie / Drama

geregisseerd door Catti Edfeldt en Ylva Gustavsson
met Beylula Kidane Adgoy, Gustaf Skarsgård en Embla Hjulström

De 9-jarige Amina, een Afrikaanse vluchteling, zwerft reeds drie jaren met haar grootvader door de straten van Stockholm. Hun asielaanvragen worden steevast geweigerd. De jonge muzikant Johan besluit de twee voorlopig onderdak te geven, maar als Amina's grootvader overlijdt, zit hij met een kind opgescheept. Amina sluit vriendschap met Johans buurmeisje Mirre, leidster van een jeugdbende, en rapster in hart en nieren. Heeft Amina een nieuwe familie gevonden, of kan ze toch niet ontkomen aan de sociale dienst die reeds snel op Johans voordeur klopt?

avatar van Mug
Mug
Hip bedoelde multiculti jeugdfilm [echo]uit Zweeeeeden[/echo], en was aldaar eerder dit jaar de grote winnaar van de Guldbagge Awards (de Zweedse variant van de Gouden Kalveren).

Kidz in da Hood ontpopt zich van jeugddrama naar vriendelijke komedie en zelfs een multifunctionale musical. Niets is te gek, hiphop, pop, rock, rocknroll en zelfs Finse hoempapa. De verscheidenheid van stijlen maakt de film intrigerend, want de thema's en uitwerkingen daarvan zijn wel erg cliche. En de muzikale intermezzo's zijn nu en dan te braaf, het wil maar niet echt sprankelen. Wat fantasievollere extravagantere scenes zouden niet misstaan hebben. Hier had iets specialers van gemaakt kunnen worden, nu blijft er gewoon een degelijke Scandinavische jeugdfilm over. Toch wel jammer: 3*.

Oh, won afgelopen weekend ook de publieksprijs van het Cinekid festival in A'dam lees ik.