• 10.522 nieuwsartikelen
  • 8.962.273 stemmen

Lo Kong Ching Chuen (2007)

Drama / Komedie | 110 minuten

Genre: Drama / Komedie

Alternatieve titels: Mr. Cinema / Lao Gang Zheng Zhuan / 老港正傳

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Leung Chun 'Samson' Chiu

Met onder meer: Anthony Chau-Sang Wong, John Sham en Pau Hei-Ching

IMDb beoordeling: 6,8 (344)

Gesproken taal: Kantonees

Plot Lo Kong Ching Chuen

Jor Cheung Wong wordt ook wel genoemd als "Old Lefty". Hij was de baas van de Hong Kongse zilveren scherm, waar de vroeger altijd de linkse Chinese filmpjes van Chang Feng Xin had gedraaid. Sinds de jaren 60 zijn de 3 bedrijven van Chang Feng Xin uitgegroeid tot de Hongkongse mainstream films. Van de mooie actrice "Xia Mong", de jonge verschijning van "Jet Li" in Shaolin Tempel tot "Jonnie To", "Kei Fung" en "Cherie Chung Hung Chor". Ze zijn allemaal bij Chang Feng Xin begonnen en Cheung Wong is absoluut trots op.

Zhou Chong

Chan Sau-Ying

Lee Choi-Ha

Chow Kai-Chun

Secretary Jia

Onderhond

• 11929 stemmen

Zachtaardige film.

De film leent veel elementen van het feel-good genre, met dat verschil dat de hoofdpersonen eigenlijk vooral tegenslagen te verwerken krijgen. Dat creeert een relatief vreemde wisselwerking, maar wel ééntje die werkt.

Het hoofdpersonage is dan ook een beetje een lompe goeierd, z'n zoon eigenlijk niet zoveel beter. Ze menen het allemaal wel goed maar door iedereen te willen helpen vergeten ze vaak de mensen naast hun.

Film blijft een erg zacht karakter hebben, ook wanneer het drama komt bovendrijven. Erg leuk om Anthony Wong een keertje een film te zien dragen, hij slaagt er ook werkelijk in met twee vingers in de neus. Hoewel alle personages redelijk stereotyp zijn weten de acteurs er samen met de regisseur toch een menselijke kant aan te geven.

Visueel mooie maar brave film, hetzelfde kan gezegd worden van de soundtrack. In ieder geval ondersteunen ze het hart van de film perfect.

Mensen zullen zich vast wel gaan storen aan de rooskleurige geschiedenis van HK waartegen deze film geschetst is, bleek ook al uit online reviews. Kon mij persoonlijk niet zo boeien, de boodschap en ditto moraal kon ik hier makkelijk achter mij laten.

Het komt ook allemaal gelukkig goed op het einde, ook dat kon de film perfect hebben. Met dank aan mooie gepaste vormgeving en zeer knuffelbare personages.

4 warme *.