Conducting Mahler (1995)

Nederland
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Frank Scheffer
met Simon Rattle, Bernard Haitink en Riccardo Chailly

In 1995 werd in het Concertgebouw in Amsterdam een grootscheeps Mahler-festival georganiseerd. Gedurende zeventien dagen werd het complete oeuvre van componist Gustav Mahler uitgevoerd. Internationaal vermaarde dirigenten, zoals Bernard Haitink, Riccardo Chailly, Claudio Abbado, Ricardo Mutti en Simon Rattle kwamen naar Amsterdam om hun visie op de diverse werken van deze Oostenrijkse componist ten gehore te brengen. In 'Conducting Mahler' komen deze dirigenten aan het woord over hun fascinatie voor het werk van Mahler. Ze vertellen over het ambivalente werk van de componist, die een brug slaat van romantiek naar het modernisme. We zien hoe de meesterdirigenten met hun orkesten repeteren. En waarin verschillen de uiteindelijke uitvoeringen en waaruit bestaan de overeenkomsten tussen hun interpretaties?