De Voorste Linie (2006)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Paul Cohen en Martijn van Haalen

Aan de vooravond van de Nederlandse uitzending naar Afghanistan spreekt een 80-jarige Korea veteraan de soldaten toe: 'Denken jullie dat je het verkroppen kunt, als er iemand sneuvelt?' In De Voorste Linie vertellen Nederlandse veteranen over 'hun' vergeten oorlog in Korea. Wat bezielde hen om zich vrijwillig aan te melden, terwijl de Tweede Wereldoorlog net achter de rug was? Idealisme en dankbaarheid, maar ook heel andere motieven worden genoemd. Zo spreekt een ex-lid van de Waffen-SS over de 'inlossing van mijn schuld aan het Nederlandse volk'. Cohen en Van Haalen geven een indringend beeld van de veteranen en de gevolgen van oorlog. Voor wie de oorlog niet kent...

avatar van Quentin
Mooi stukje film over veteranen en hun beweegredenen om te dienen. Elk relaas heeft heeft een aangrijpende kern en weet bij te dragen aan het interessante beeld dat van de tijdsperiode wordt schetst. 3,75*

lowhusky
komt ie wel?, op teletext staat "de oerspiegel"

Kinkt interessant.

(is hij op tv?)

avatar van P8rb
Hij komt niet..

lowhusky
HIj komt niet, de oerspiegel komt, een docu over de Amazone ofzo. [hij staat niet op de site, regisseur is Cherry Duyns]

Wat jammer weer.

avatar van Goodfella_90
Ontving de volgende link: klik

Hier kan je hem alsnog zien.

van wie ontving je hem

"Als je leven je lief is, bedenk altijd waar de vijand zich zal verstoppen; kijk niet op maar vooral naast de weg en als iemand sneuvelt, ga er niet gelijk met z'n allen omheen staan".

mooie woorden van die man. 4* sterke, makkelijke docu