Tie Shan Gong Zhu (1941)

China
Animatie

geregisseerd door Wan Guchan en Wan Laiming
met de stemmen van Wan Guchan, Wan Laiming en Wan Chaochen

Verfilming van het eeuwenoude Chinese verhaal "Journey to the West". Wanneer de Monkey King een dorp wil redden, omdat een aanstormende brand alle huizen in as dreigt te leggen, moet hij een duel aangaan met een wraakzuchtige prinses wiens waaier de vlammen zou kunnen stoppen.

Deze film wordt beschouwd als de allereerste lange Chinese animatiefilm. Zie ook Wikipedia voor meer details. Het verhaal Journey to the West is al ruim 600 jaar oud en behoort tot de vier grote klassieke werken uit de Chinese literatuurgeschiedenis.

Wan Laiming maakte later ook nog Da No Tien Gu (1965) waarvan het verhaal ook is gebaseerd op Journey to the West.

avatar van Dopke
Eentje die al langer op m'n verlanglijstje staat, maar waar ik geen subtitles voor kon vinden. Ik zie nu dat de film met ondertiteling beschikbaar is op archive.org. Binnenkort maar eens kijken.

avatar van Dopke
Leuke film, jammer dat de kwaliteit van de print en soundtrack zo slecht zijn. Maar ook los daarvan lijken de productionvalues een stuk lager te liggen dan de standaard die Disney heeft gezet met Snowwhite en bijvoorbeeld door Fleisher studio’s (Gulliver’s Travels en Mr. Bug Goes to Town) redelijk is doorgezet. Best vreemd, want volgens wikipedia is er drie jaar aan Princess Iron Fan gewerkt met zo’n 237 artiesten. Het is een in ieder geval een leuk en vlot sprookje met typische Chinese fantasie elementen. Het heeft veel humor en visuele grapjes en het gaat er redelijk chaotisch aan toe. Voor de animatieliefhebber zeker de moeite waard om eens te kijken.