• 8.255.525 stemmen

Alternatieve titel: Princess Iron Fan

Oorsprong: China

Geregisseerd door: Wan Guchan en Wan Laiming

Met onder meer: Wan Laiming

IMDb beoordeling: 6,4 (260)

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Plot Tie Shan Gong Zhu

Verfilming van het eeuwenoude Chinese verhaal "Journey to the West". Wanneer de Monkey King een dorp wil redden, omdat een aanstormende brand alle huizen in as dreigt te leggen, moet hij een duel aangaan met een wraakzuchtige prinses wiens waaier de vlammen zou kunnen stoppen.

image

avatar van tsjidde

tsjidde

Deze film wordt beschouwd als de allereerste lange Chinese animatiefilm. Zie ook Wikipedia voor meer details. Het verhaal Journey to the West is al ruim 600 jaar oud en behoort tot de vier grote klassieke werken uit de Chinese literatuurgeschiedenis.

avatar van tsjidde

tsjidde

Wan Laiming maakte later ook nog Da No Tien Gu (1965) waarvan het verhaal ook is gebaseerd op Journey to the West.

avatar van Dopke

Dopke

Eentje die al langer op m'n verlanglijstje staat, maar waar ik geen subtitles voor kon vinden. Ik zie nu dat de film met ondertiteling beschikbaar is op archive.org. Binnenkort maar eens kijken.

avatar van Dopke

Dopke

Leuke film, jammer dat de kwaliteit van de print en soundtrack zo slecht zijn. Maar ook los daarvan lijken de productionvalues een stuk lager te liggen dan de standaard die Disney heeft gezet met Snowwhite en bijvoorbeeld door Fleisher studio’s (Gulliver’s Travels en Mr. Bug Goes to Town) redelijk is doorgezet. Best vreemd, want volgens wikipedia is er drie jaar aan Princess Iron Fan gewerkt met zo’n 237 artiesten. Het is een in ieder geval een leuk en vlot sprookje met typische Chinese fantasie elementen. Het heeft veel humor en visuele grapjes en het gaat er redelijk chaotisch aan toe. Voor de animatieliefhebber zeker de moeite waard om eens te kijken.