De Soie et de Cendre (2003)

Frankrijk
180 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Jacques Otmezguine
met Chloé Lambert, Bruno Todeschini en Dani Levy

1936. Na enkele jaren in een klooster doorgebracht te hebben, besluit Marthe weer bij haar vader in te trekken. Maar al gauw lopen de gemoederen weer hoog op en Marthe zou graag willen ontsnappen aan de ouderlijke macht van haar vader. Hals over kop besluit ze te trouwen met Antoine om los te kunnen komen van haar vader. Antoine blijkt de ideale echtgenoot te zijn. Hij is teder en zorgzaam en hij laat zijn vrouw helemaal vrij. Maar hoe veel hij ook van Marthe lijkt te houden, hij deelt nooit het bed met haar. Marthe denkt dat hij vreemd gaat met een andere vrouw en wil hem op heterdaad betrappen. Op een avond weet ze hem onopgemerkt te achtervolgen en wanneer zij de desbetreffende hotelkamer binnenstormt, vindt ze Antoine in de armen van een andere man. Toch besluit ze dit verstandshuwelijk door te zetten. De zaken worden echter stukken gecompliceerder als ze een verhouding begint met Dimitri Zamelsky, een Duitse Jood. Als de Tweede Wereldoorlog op het punt van uitbreken staat, raakt ze van hem zwanger.