Bezeten - Het Gat in de Muur (1969)

Alternatieve titels: Obsessions | Besessen - Das Loch in der Wand

Nederland / West-Duitsland
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Pim de la Parra
met Alexandra Stewart, Dieter Geissler en Tom van Beek

Het verhaal begint wanneer een schilderij op een gehuurde kamer van de muur valt. De huurder van de kamer, een medisch student, kijkt door het kleine gat in de muur naar datgene wat er op de kamer van zijn buren gebeurt. Wat hij daar ziet, zorgt ervoor dat hij zijn studieboeken snel vergeet. Het is niet alleen de sex die zijn nieuwsgierigheid wekt. Al snel is hij getuige van gebeurtenissen die wijzen in de richting van een misdaad. Terwijl de student meer en meer verstrikt raakt in het web der mysterie, ontvangt zijn verloofde, een jonge journaliste, een opdracht om verslag te doen van een moordzaak. Hebben het een en het ander met elkaar te maken?

• Vanaf donderdag 20 juni in de bioscoop (re-release)

Unieke, maar vergeten film van Pim en Wim. Officiële eerste titel is volgens mij gewoon Obsessions, zoals ik hem ook had toegevoegd.

Pim de la Parra en Wim Verstappen maakten in 1966 hun eerste film; Joszef Katùs. Deze film maakte internationaal zoveel los, dat de twee door een Amerikaan benaderd werden om samen te werken. Per toeval ontstond toen het idee voor Obsessions, over een man die via een gat in de muur getuige is van een misdaad. Met hulp van Martin Scorcese werd het scenario verder uitgewerkt en Hitchock-componist Bernard Herrman was bereid de muziek voor de film te schrijven. De film mocht rekenen op grote internationale belangstelling en is om diverse redenen een mijlpaal in de Nederlandse filmgeschiedenis. Lees hier alle details.

Zou hem graag eens zien. Grote vraag is natuurlijk of Het Filmmuseum de print bewaard heeft. Iemand die daar meer over weet?

avatar van stephan73
Staat op IMDB als Bezeten - Het Gat in de Muur, dus wordt dat aangehouden!

@ Quido Je vergeet hier het opmerkelijkste feit te vermelden: co-written by Martin Scorsese.

Over de titel; ja lastig soms. Als zelfs de doorgaans erg betrouwbare BFI database de NL titel als hoofdtitel vermeldt, dan zou ik toch daarvoor gaan.

avatar van Quentin
@ kapp; Scorsese staat er gewoon in hoor

Ik bedoel hier op deze pagina. Om bezoekers naar je artikel te lokken (maakt nieuwsgierig naar meer informatie).

avatar van stephan73
en wat te denken van original music by: Bernard Herrmann? zal zeker ook veel mensen naar deze titel lokken!

kappeuter schreef:
Heb er even een introductie bijgeplaatst.
In alle literatuur die ik geraadpleegd heb staat de film onder de titel Obsessions vermeld. Zelfs Pim en Wim zelf spreken in hun artikelen in Skoop louter over de film onder de naam Obsessions.

neo (crew)
Herrmann die een Nederlandse film scoorde.... Geweldig! Wil ik snel eens zien. Heb ook eens een lijst gemaakt met andere buitenlandse componisten die een score componeerde voor een Nederlandse film: link

avatar van Quentin
Was het maar mogelijk ...

neo (crew)
Iemand met de rechten die er niks mee wil doen?

Er wordt op dit moment navraag naar gedaan. Kreeg laatst ook een mail van IdTV (die bezig zijn met de documentaireserie Allemaal Film) of de film nog ergens verkrijgbaar was. Kennelijk nogal een groot vraagstuk.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Pim en Wim kenden Martin Scorsese erg goed. Toen Martin Scorsese voor Taxi Driver Herrmann als componist wilde heeft hij daardat zij met 'm hadden gewerkt voor deze film via Pim en Wim contact met 'm gezocht.

avatar van wolfmanrene
Filmmuseum heeft zeker een kopie. Is ook zo nu en dan vertoond.
En ook in de collectie van het Filmmuseum is een versie van het scenario met daarop de handgeschreven opmerkingen van Scorsese!

avatar van Quentin
Beeldschone (blote) vrouwen en sterke muziek van Herrmann, maar verder vrij teleurstellend. Sober gedraaid door Bromet, met matig spel (Geissler aan kop) en houterige dialogen.

avatar van raymon
wanneer komt ie nou is op dvd?? Ik ben zo benieuwd naar deze film!

Las net dat er wereldwijd 30 miljoen bioscoopkaartjes voor de film verkocht zijn.

Vind ik wel erg veel. Bron?

Biografie van Pim. Film werd verkocht aan 55 landen.

avatar van Quentin
Maar dan is het nog exorbitant veel hoor, en volgens mij is overdrijven Pim ook niet vreemd.

Zeker niet, maar het is een brief gericht aan allerlei instanties. Zijn aard/karakter is bekend, maar of ie zelfs dan (zo) zou overdrijven?

Net zo makkelijk.

avatar van BlueJudaskiss
Heb 'm weer een mailtje gestuurd...als hij reageert zal ik het aan hem vragen. Ik betwijfel het inderdaad ook.

avatar van niethie
Waar/hoe hebben jullie hem kunnen gezien quentin en quido?

Edit: En is er nog steeds sprake van een dvd box van het vroegere oevre van De La Parra en Verstappen. Die zou er toch twee jaar terug (ofzo iets) aan komen?

avatar van Quentin
We vonden destijds een aftandse VHS-band bij het Filmmuseum .

avatar van niethie
Mooie vondst! Zou hem zelf ook graag nog wel eens willen zien, lijkt me best interessant dit filmpje (mede door de naam van Scorsese) hoop dus op een dvd release...

niethie schreef:
Navraag leerde dat er zeer waarschijnlijk enkel dvd's van Pim de la Parra films komen. En hoe en wanneer was nog niet bekend. Hier werd voorlopig niet aan gedacht. Dus het blijft allemaal vaag.

Die VHS-band is overigens door iedereen gratis te bekijken in het Filmmuseum.

Is deze film nou los op dvd?
Wil hem wel eens zien.

Nee.

vond dit een geweldige film!

Na Wan Pipel wordt die een van de films die grondig gerestaureerd gaat worden door EYE. Dan zal ie, naar verwachting, niet alleen even opnieuw in enkele bioscopen draaien, maar ook op DVD beschikbaar komen.