Maradona, la Mano di Dio (2007)

Italië / Argentinië

geregisseerd door Marco Risi
met Marco Leonardi, Julieta Díaz en Juan Leyrado

Maradona, la Mano de Dios (de hand van God) vertelt het levensverhaal van Diego Maradona, van zijn vroegste jeugd in de sloppenwijken van Buenos Aires tot de jaren in Napels. Hoogtepunten en tragische gebeurtenissen wisselen elkaar af. De film gaat over succes op het veld, wilde feesten, slechte vrienden, buitenechtelijke affaires en een cocaïneverslaving. Bovenal gaat de film over de mens én de voetballer waar de wereld verliefd op werd.

avatar van J.Bell
Was deze gisteren niet op tv?? Op Ketnet/Canvas....
Titel in het nederlands was: Maradona, het goudhaantje.
Ik heb dat gisteren gekeken, maar stond niet in de lijst van wat gisteren op tv te zien was etc. Ik vraag me echt af of dat deze was, of een andere die nog niet op Moviemeter staat..

avatar van Mug
Mug
Nee, dit is een film, niet de documentaire die gisteren te zien was (er zijn tientallen docu's over Maradona, gouden business).

avatar van J.Bell
Mug schreef:

Ja, dat geloof ik graag, ik had wat beter op moeten letten, maar ok.

Er zijn tientallen docu's over Maradona, speelfilms heel wat minder. Vreemd dat hier niet op gestemd is dus, maar misschien komt dat omdattie gewoon niet zo goed is. Dat geldt vooral voor de delen die de volwassen Maradona behandelen en zeker naar het einde toe onbedoeld komisch zijn, ik bedoel natuurlijk zijn bijna terminale fase waarin hij in een dikke pad veranderde, en die doen denken aan Michiel Romeyn in Jiskefet- herinnert u zich die sketch nog ? Ronduit amateuristisch was het gebruik van de overgekende footage met highlights uit de carrière van de held, knullig gemonteerd tussen de scènes uit het troebele privé leven van de anti-held.
Ook is het opmerkelijk dat er geen aandacht is geschonken aan het wk 90, Fidel of Diego's Che fetish. Maar aangezien Maradona zelf meewerkte aan deze film en het script goedkeurde, moeten we ervan uitgaan dattie dat zelf niet wilde, waarbij zijn geheugenverlies omtrent 90 hem waarschijnlijk goed uitkwam.
Heel wat beter waren de delen uit Maradona's kindertijd, niet voor niets is Risi het meest gelauwerd om zijn neo-neo- realistische films over kiddies in nood als MPS of RF. De film begint en eindigt ook met kleine Diego die bijna verzuipt als hij een bal uit een gierput wil halen.
De acteurs zijn vrijwel amateurs met Leonardi als volwassen en Ayala als jonge Diego, de rest van de cast heeft een af en toe verbluffende gelijkenis met hun modellen, b.v. papa of Claudia- geen familie van tio- Franco.
Om kort te gaan: deze film was veel beter geweest als hij zich tot een jeugdportret van de held had beperkt, en alle overgekende gebeurtenissen en zeker de footage uit zijn volwassen carrière had weggelaten.