Yi Ma De Hou Xian Dai Sheng Huo (2006)

Alternatieve titel: The Postmodern Life of My Aunt

Hongkong
Komedie / Drama

geregisseerd door Ann Hui
met Yun-Fat Chow, Gaowa Siqin en Zhao Wei

De ouderwetse Ye Rutang, een vrijgezelle vrouw in de 60, tracht haar hoofd boven water te houden in Shanghai, een stad die steeds meer overspoeld lijkt te raken door zwendelaars. De eerste die haar probeert op te lichten is haar 12 jarig neefje Kuan-kuan die bij haar komt wonen nadat hij in een ongeluk een been gebroken heeft. Als hij haar zuinigheid niet meer verdragen kan, loopt hij weg en doet of hij ontvoerd is om zo aan haar geld te komen. Dan verschijnt er nog de amateur operazanger Ye die veinst verliefd op haar te zijn en ook maar een ding wil: haar geld.

avatar van Baggerman
Wat een ontzettend maffe film, zeg! De genre-aanduidingen komedie/drama kloppen in dit geval prima en zeker ook qua volgorde!

De film zwaait halverwege de film enorm om van een hilarische komedie naar en zwartgallig drama! De tante in kwestie krijgt zoveel met zoveel ellende te maken, dat mijn door-Hollywood-gebrainwashte brein constant op het verkeerde been werd gezet met de verwachting dat alles wel weer goed zou komen!

Maar nee!. Het levert een vreemde film op met een vreemd gevoel na afloop!

De film voor mij wel zijn charme doordat je een heel mooi kijkje krijgt op het dagelijkse leven in Shanghai. Daarnaast zitten er ook nog wel geinige grappen in de film; ik heb zowaar nog enkele malen hardop gelachen!

Ik weet niet helemaal wat ik met deze film aanmoet, maar ik geeft hem toch een voldoende. 3*

avatar van Baggerman
Grappig rolletje van Chow Yun-Fat trouwens (was ik helemaal vergeten!)

Inderdaad een nogal vreemd verloop.

Vond alleen het begin toch duidelijk beter. Maffe kleurtjes, gewone mensen met toch wel gekke kantjes en een best droog maar vlot gevoel voor humor. Het begon allemaal als een leuk lollig filmpje.

Halverwege zwaait het dan inderdaad om. Visueel toch ook wat poverder, wat zwartgalliger inderdaad, minder humor en meer drama.

Jammer genoeg blijft het daar wat bij. De film gaat uiteindelijk helemaal nergens heen en mist elke vorm van climax. Het eindshot is dan wel erg mooi en treffend, het maakt de film alleen een stukje te lang.

Vooral het eerste uur kon mij bekoren, het drama-gedeelte was mij iets te droog om makkelijk de overstap te maken van het fleurige wereldje. Toch blijft het een mooi filmpje met een aandoenlijk tantetje. Had alleen iets meer ingezeten op basis van het eerste deel.