Erik, il Vichingo (1965)

Alternatieve titels: Erik, el Vikingo | Erik, the Viking | Vengeance of the Vikings

Italië / Spanje
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Mario Caiano
met Gordon Mitchell, Giuliano Gemma en Eleonora Bianchi

Erik is op zoek naar land voor zijn mensen en zeilt naar Amerika. Zijn relaties met een lokale stam worden in gevaar gebracht door dat hij teveel aandacht heeft voor één van hun prinsessen. Dit wordt het begin van een reeks moeilijke avonturen voor de Viking en zijn aanhangers, die zich niet bewust zijn van de aanwezigheid van twee manschappen die door Erik's rivaal Eiolf werden gestuurd om hem te saboteren. Na zijn terugkeer naar Denemarken ontdekt zijn neef de slechte bedoelingen en Erik probeert Eiolf uit zijn rijk te verjagen..

avatar van stephan73
Recensie die ik ooit over deze film schreef!

Echt doorgebroken kun je de Italiaanse Viking-films niet noemen, want naast twee Mario Bava films (Erik the Conqueror uit 1961 en Knives of the Avenger uit 1966) is deze film de enige titel die ik nu ken.

Geregisseerd door Mario Caiano, die later nog vele Italiaanse genre films zou maken, en met Gordon Mitchell en Giuliano Gemma in de hoofdrollen, is dit een nogal standaard werkje (als zoiets bestaat in dit genre). Erik (Gemma) is de neef van de Vikingleider, die na de dood van zijn oom te horen krijgt dat hij voor zijn volk nieuw land moet zoeken. Dit stoot tegen het verkeerde been van Erloff (Lucio De Santis), de zoon van de overleden leider, die twee van zijn mannen opstookt om Erik te doden. Dit plan lukt niet meteen, en het lukt Erik om een crew samen te stellen die op reis gaan. De reis eindigt in Amerika, waar ze in aanraking komen met Indianen, en waar Sven (Mitchell) zijn belofte aan Erloff wil nakomen.

Ondanks dat dit een standaard werkje is, blijft het vermakelijk. De gevechten zijn hard en de spanning is bij tijd en wijle te snijden. Het acteerwerk (vooral weer van Gordon Mitchell) is erg goed, en de regie is adequaat.

Het is te hopen dat er meerdere Italiaanse Vikings rondlopen, want naast de Herculessen, cowboys en zombies is dit toch weer lekker Italiaans!