Awaara (1951)

Alternatieve titels: Awara | The Tramp

India
Drama / Romantiek
193 minuten / 168 minuten (uk-versie) / 82 minuten (usa-versie)

geregisseerd door Raj Kapoor
met Prithviraj Kapoor, Nargis en Raj Kapoor

In deze Indiase klassieker die het symbool werd voor de jonge republiek India worden de klassenverschillen in het India van na de onafhankelijkheid behandeld. Raju raakt vervreemd van zijn vader, een districtsrechter die zijn vrouw jaren geleden uit huis zette, en leeft nu samen met een zakkenroller. Als hij erachter komt dat de dief verantwoordelijk is voor het misverstand dat er voor zorgde dat zijn moeder uit huis werd gezet, vermoordt Raju hem, en wordt hij opgepakt. In de rechtbank blijkt hij berecht te moeten worden door zijn eigen vader.

Yesssss!!! Eindelijk toegevoegd, kon geen goede poster/still vinden.

Enfin. Ik als rasechte Turk heb van deze Indiaase film ten zeerste genoten en zal zeker -voor mij- de beste Indiaase film ooit die ik heb zijn.

Zeker *****

avatar van Social-Mask
De film is erg bekend in Turkije heb ik vernomen. Ook te lezen op Imdb, best grappig .

Raj Kapoor is 1 van mijn meest favoriete acteurs en als regi doet hij het ook uitstekend. Bij het horen en lezen van zijn naam moet ik altijd denken aan de depressieve lading die zijn films hadden.

Dit is een legendarische film in India en heeft erg beroemde liedjes. Raj Kapoor speelt erg goed en deed me soms qua uiterlijk en gezichtsuitdrukking een beetje denken aan Chaplin.

Samen met 'Mera Naam Joker' zijn beste naar mijn mening: 4,5*

avatar van Dogie_Hogan
Justice4All schreef:
Yesssss!!! Eindelijk toegevoegd, kon geen goede poster/still vinden.
Inmiddels ingediend.