Die Plötzliche Einsamkeit des Konrad Steiner (1976)

Alternatieve titel: The Sudden Loneliness of Konrad Steiner

Zwitserland

geregisseerd door Kurt Gloor
met Ettore Cella, Helmut Förnbacher en Helene Friedli

Konrad Steiner is een kranige 75-jarige schoenmaker die ergens in Zurich woont. Hij werkt in zijn atelier in een oud pand. Hij heeft nog steeds zijn vast klanten en is ook geliefd bij de kinderen uit de omgeving. Maar op een dag krijgt zijn vrouw een beroerte en sterft. Konrad blijft alleen achter en wordt niet van tegenslagen gespaard: de deurwaarder zet hem buiten zijn woning omdat het pand verfraaid moet worden. Een jonge sociaal assistente krijgt de opdracht hem te overtuigen om naar een bejaardentehuis te gaan. Maar al vlug merkt ze dat Konrad met zijn eigenzinnigheid en zijn vrijheidszin daar niet thuishoort..

avatar van Mac Hammer Fan
Andermaal een zeer indringende film van de Zwitserse kineast. Bij het eenvoudige portret van de oude man Konrad Steiner dat hier wordt geschetst ga je de waarde van deze mens als drager van een traditie van humane waardigheid evenzeer beseffen als de maatschappelijke plicht die eruit voortvloeit voor de samenleving. Een merkwaardige prent, warm aanbevolen!
Twee awards en één nominatie op het Festival van Berlijn in 1976.