Operation Filmmaker (2007)

1 stem

Documentaire

geregisseerd door Nina Davenport
met Liev Schreiber

Niet lang na de val van Bagdad in 2003 staat een jonge en charismatische filmstudent, Muthana Mohmed, op de puinhopen van de filmschool van de stad en legt aan een Amerikaans televisiepubliek uit dat zijn droom om filmmaker te worden alweer in gruzelementen ligt. Eerst vanwege Saddam Hussein, nu door de Amerikaanse bommen. Deze korte verschijning op MTV verandert Muthana's leven. In de Verenigde Staten stopt filmmaker Liev Schreiber met zappen, gefascineerd door wat hij ziet. Hij voelt zich schuldig vanwege de oorlog, waar hij tegen is, en hij besluit om die onbekende Irakese jongen de kans van zijn leven te geven. Schreiber nodigt hem uit om naar Praag te komen en als stagiair te werken aan de film die hij daar aan het opnemen is: Everything is Illuminated. Eenmaal op de set ontstaat al snel een ongemakkelijke sfeer door te hooggespannen verwachtingen en verschillen in cultuur.

avatar van Koekebakker
Ah, daar is-ie. Iemand dit gezien? Draaide op het afgelopen iffr, waar de KNF 'm eerde met hun prijs. Daarna nooit meer iets over gehoord of gelezen.

avatar van Mug
Mug
Is nu onderdeel van het rondreizende Rotterdam en Route: data. Overigens wel met een schandalig slechte dvd-transfer.

Onderhoudende documentaire die cultuurverschillen (zeker qua werk) goed aan het licht brengen. Wat is goed, wat is slecht? Wie profiteert nu van wie? Wat is liefdadigheid? Het zet alles in de spotlight, de antwoorden dien je bij jezelf te vinden.

Voor de filmliefhebbers, background material van de films Everything Is Illuminated en.... Doom. Tja. Het kijken waard, maar een ongetwijfeld op handen zijnde tv-uitzending (MTV produktie) [ipv de brakke vertoning op het witte doek] zal ik toch eerder aanraden.