Feuerreiter (1998)

Alternatieve titels: Fire Rider | Hölderlin, le Cavalier de Feu

Duitsland / Oostenrijk / Polen / Frankrijk

geregisseerd door Nina Grosse
met Martin Feifel, Marianne Denicourt en Ulrich Mühe

Frankfurt, 1796. De begaafde dichter Friedrich Hölderlin trekt naar Frankrijk om er als leraar voor de bankiersfamilie Gontard te werken. Hölderlin wordt door baron Von Sinclair, die heimelijk verliefd is op de dichter, naar Frankfurt gehaald zodat hij in zijn buurt kan zijn. Als de dichter verliefd wordt op Susette Gontard probeert Von Sinclair hier een stokje voor te steken.

avatar van Purmerend
Biografisch drama van Nina Grosse, over het leven van Friedrich Hölderlin (1770-1843).

Film geeft een goed beeld van hoe een genie van oneverwichtig naar gek gaat.Waarom er een gay-scène tussen Hölderlin en Sinclair is toegevoegd,weet ik niet.Ik geloof niet dat H's biografie er aanleiding toe geeft.