Le Dernier Amant Romantique (1978)

Alternatieve titels: The Last Romantic Lover | Hombre Objeto

1 stem

Frankrijk / Spanje
Drama / Romantiek

geregisseerd door Just Jaeckin
met Dayle Haddon, Gérard Ismaël en Fernando Rey

De hoofdredactrice van een vrouwentijdschrift uit New York organiseert een wedstrijd van "de laatste romantische minnaar", om te weten of er nog mannen zijn die een gevoel hebben voor ware romantiek. Ze maakt kennis met een leeuwentemmer van een circus. Hij is eenvoudig, charmant en overtuigd dat de enige echte romance een louter platonische vriendschap is.

avatar van Mac Hammer Fan
Na twee bedenkelijke films "Emmanuelle" en "Histoire d'O" die wel de kassa deden rinkelen gooide kineast Just Jaeckin het eens over een andere boeg en maakte hij een romantisch drama. De verdeelhuizen gaven zijn film echter bijna geen kans en de prent werd in de meeste steden nooit in de bioscoop gedraaid. Het publiek wilde immers in die tijd vooral bloot en spelen.
De soundtrack valt alleszins ook best mee. De muziek is van Pierre Bachelet. De film is nergens verkrijgbaar op DVD, ondanks het feit dat hij vandaag een cult-status heeft verworven. Jammer, want het is volgens de kritici wel de beste film van Just Jaeckin.