Toon Hermans: De Kleuren van een Clown (2005)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Coen Verbraak
met Toon Hermans, Paul de Leeuw en Youp van 't Hek

'De kleuren van een clown' is een hommage aan de cabaretier Toon Hermans. Coen Verbraak maakte dit portret vijf jaar na het overlijden van Toon Hermans. In de documentaire schetsen intimi en collega's een beeld van het leven en het werk van Toon Hermans. Naast talrijke fragmenten uit One Man Shows bevat het portret bijzondere beelden uit het privé-archief van de familie Hermans.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Mooi portret en intiem document over een fantastische cabaretier. De gebruikelijke cabaretiers van nu en beelden uit zijn theatershows komen plichtmatig voorbij, maar het zijn vooral de verhalen van de bandleden over de échte Toon Hermans die interessant zijn. De persoonlijke verhalen waarin deze ogenschijnlijk vrolijke clown ook gewoon boos, perfectionistisch, brutaal en droevig blijkt. Fijn dat dit portret niet enkel gevuld is met "Toon was geweldig" quotes. Je krijgt echt een mens te zien. Mede door deze interessante persoon valt op hoe kort de film eigenlijk is. Het lijkt erop dat men in dit portret maar enkele facetten heeft kunnen aanstippen, maar dat er veel meer te vertellen was. De film had van mij in ieder geval nog wel een stuk langer gemogen.

3,5 sterren.