• 10.587 nieuwsartikelen
  • 8.967.080 stemmen

Toon Hermans: De Kleuren van een Clown (2005)

Documentaire / Biografie | 50 minuten

Genre: Documentaire / Biografie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Coen Verbraak

Met onder meer: Toon Hermans, Paul de Leeuw en Youp van 't Hek

IMDb beoordeling: Nog geen beoordeling

Plot Toon Hermans: De Kleuren van een Clown

'De kleuren van een clown' is een hommage aan de cabaretier Toon Hermans. Coen Verbraak maakte dit portret vijf jaar na het overlijden van Toon Hermans. In de documentaire schetsen intimi en collega's een beeld van het leven en het werk van Toon Hermans. Naast talrijke fragmenten uit One Man Shows bevat het portret bijzondere beelden uit het privé-archief van de familie Hermans.

avatar van Padde

Padde

het is/ was gewoonweg de beste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van boemboem27

boemboem27

mijn topper,zo'n artiest krijg je noooooit meer.

de simpellijkende(?!) humor en niet te vergeten zijn beroemde gedichtjes....is en blijft ongeevenaard Toon.

mijn genre ,mijn tijd gewoon kijken en genieten.

ik kan voor zo'n artiest alleen mijn hoogste waardering uitspreken...

avatar van soom

soom

September me en winter me
Want ik heb je onophoudelijk lief
Morgen me, middag me
Avond me en nacht me
Met andere woorden
Blijf bij me, alsjeblieft

Ik was een paar dagen geleden in de V&D in Gouda, waar ik een getypte biografie van Toon doorbladerde. Dat wat ik las, raakte me, en dus besloot ik tot het kijken van Toon Hermans- de Kleuren van een Clown.
Toon Hermans heeft mijn interesse. Ik vind hem geniaal, van de Society ('Leg neer die bal!') tot aan (hoe heet die show ook alweer met) Wat ruist er door het Struikgewas?
En zoals de smiley al aangaf, kon ik het niet droog houden, en kwamen de tranen, bij het moment dat Toon het vertaalde liedje van September me zingt. Wat was ik verdrietig, en wat dacht ik weer eens aan mijn eigen situatie, met mijn eigen moeder. Ik herinner me ook dat mijn vader huilde, toen hij deze bewuste scenes zag, maanden/jaren geleden.
Ik kan me er ook best iets bij voorstellen, dat het je raakt, als je zelf in deze situatie terechtkomt. Hoewel m'n vader natuurlijk heel iemand anders is dan Toon Hermans. Maar verdriet is hetzelfde, dat wel.

Het is natuurlijk een hartstikke mooi portret, van een getalenteerde perfectionistische man als Toon. Schetst wel een mooi, bepaald beeld.

'Toon deed niet maar wat.'

Absoluut en volstrekt niet, natuurlijk. Niemand in de showbizz doet maar wat, al lijkt het soms best of het er zo makkelijk uitziet... Een grap maken is moeilijk, zeker een goede.

Carré, Carré...

Ik ben ontzettend geraakt, en vind het een mooi gefilmde documentaire.

avatar van Brix

Brix

• 19233 berichten

Gevoelig stukje tekst soom, en terecht.

avatar van soom

soom

Dankje wel Brix, lief van je .

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Pfoei, dit is een goed geslaagde documentaire. Zit nog met tranen in de ogen, heel mooi gedaan.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Mooi portret en intiem document over een fantastische cabaretier. De gebruikelijke cabaretiers van nu en beelden uit zijn theatershows komen plichtmatig voorbij, maar het zijn vooral de verhalen van de bandleden over de échte Toon Hermans die interessant zijn. De persoonlijke verhalen waarin deze ogenschijnlijk vrolijke clown ook gewoon boos, perfectionistisch, brutaal en droevig blijkt. Fijn dat dit portret niet enkel gevuld is met "Toon was geweldig" quotes. Je krijgt echt een mens te zien. Mede door deze interessante persoon valt op hoe kort de film eigenlijk is. Het lijkt erop dat men in dit portret maar enkele facetten heeft kunnen aanstippen, maar dat er veel meer te vertellen was. De film had van mij in ieder geval nog wel een stuk langer gemogen.

3,5 sterren.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Altijd een nare man gevonden, die Toon Hermans. Kinderachtige grappen vertelt door een schijngrijnzende mond.

avatar van John Milton

John Milton

Is dat niet wat harsh? Ik heb het niet zo op de humor van Freek de Jonge, maar dat maakt hem toch niet meteen een nare man?

avatar van tommykonijn

tommykonijn

Toon Hermans was een cabaretier als geen ander. De humor was simpel, maar toch ook geraffineerd en zeker doeltreffend. Daarnaast voelden zijn shows heel persoonlijk. Ik zal nooit een groot fan worden van zijn liedjes, maar het is wel mooi om te zien dat hij er zijn ziel en zaligheid in legde. Ik kan er soms uren naar kijken en het verveelt nooit. En natuurlijk is het zo dat Toon ook gewoon nog steeds leeft in de regio waar ik ben opgegroeid, niet ver van Sittard. Toen ik gisteravond een wandeling maakte, kwam ik al gauw langs een huis waar, jawel, Toon Hermans op een groot tv-scherm werd bewonderd.

De Kleuren van een Clown is een alleraardige documentaire, omdat je een duidelijk beeld krijgt van Toons jeugd, zijn eerste stappen, zijn hoogtijdagen en natuurlijk de laatste jaren. Fijn dat zowel zijn kinderen als zijn bandleden aan het woord komen en inderdaad, zoals hierboven al terecht benoemd wordt, een open en eerlijk beeld geven over hem. Het is niet alleen maar één grote loftrompet en dat maakt het natuurlijk wel een stuk echter. Met de bijdragen van bijvoorbeeld Paul de Leeuw en Youp van 't Hek kon ik iets minder, maar ik neem ze graag op de koop toe. Wel vond ik het jammer dat de documentaire voor mijn gevoel toch wat aan de korte kant was. Met name de laatste fase van zijn leven voelde kort samengevat, waardoor het naar mijn mening vrij 'plots' eindigde. Uiteindelijk geen grote ramp, maar het zorgt er wel voor dat dit toch iets meer als een losse tv-uitzending voelde dan ik eigenlijk gehoopt had.

Desondanks moge het duidelijk zijn dat dit een aanrader is voor eenieder die van het werk van Toon Hermans kan genieten. De film geeft een duidelijk beeld van hoe de man in elkaar stak en biedt ook interessante beelden van hoe het er achter de schermen aan toe ging, zowel tijdens de repetities als vlak voordat hij op moest.