Toon Hermans - De Kleuren van een Clown (2005)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Coen Verbraak
met Toon Hermans, Paul de Leeuw en Youp van 't Hek

'De kleuren van een clown' is een hommage aan de cabaretier Toon Hermans. Coen Verbraak maakte dit portret vijf jaar na het overlijden van Toon Hermans. In de documentaire schetsen intimi en collega's een beeld van het leven en het werk van Toon Hermans. Naast talrijke fragmenten uit One Man Shows bevat het portret bijzondere beelden uit het privé-archief van de familie Hermans.

het is/ was gewoonweg de beste!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar van boemboem27
mijn topper,zo'n artiest krijg je noooooit meer.
de simpellijkende(?!) humor en niet te vergeten zijn beroemde gedichtjes....is en blijft ongeevenaard Toon.
mijn genre ,mijn tijd gewoon kijken en genieten.
ik kan voor zo'n artiest alleen mijn hoogste waardering uitspreken...

avatar van soom
September me en winter me
Want ik heb je onophoudelijk lief
Morgen me, middag me
Avond me en nacht me
Met andere woorden
Blijf bij me, alsjeblieft

Ik was een paar dagen geleden in de V&D in Gouda, waar ik een getypte biografie van Toon doorbladerde. Dat wat ik las, raakte me, en dus besloot ik tot het kijken van Toon Hermans- de Kleuren van een Clown.
Toon Hermans heeft mijn interesse. Ik vind hem geniaal, van de Society ('Leg neer die bal!') tot aan (hoe heet die show ook alweer met) Wat ruist er door het Struikgewas?
En zoals de smiley al aangaf, kon ik het niet droog houden, en kwamen de tranen, bij het moment dat Toon het vertaalde liedje van September me zingt. Wat was ik verdrietig, en wat dacht ik weer eens aan mijn eigen situatie, met mijn eigen moeder. Ik herinner me ook dat mijn vader huilde, toen hij deze bewuste scenes zag, maanden/jaren geleden.
Ik kan me er ook best iets bij voorstellen, dat het je raakt, als je zelf in deze situatie terechtkomt. Hoewel m'n vader natuurlijk heel iemand anders is dan Toon Hermans. Maar verdriet is hetzelfde, dat wel.

Het is natuurlijk een hartstikke mooi portret, van een getalenteerde perfectionistische man als Toon. Schetst wel een mooi, bepaald beeld.

'Toon deed niet maar wat.'

Absoluut en volstrekt niet, natuurlijk. Niemand in de showbizz doet maar wat, al lijkt het soms best of het er zo makkelijk uitziet... Een grap maken is moeilijk, zeker een goede.

Carré, Carré...

Ik ben ontzettend geraakt, en vind het een mooi gefilmde documentaire.

avatar van Brix
Gevoelig stukje tekst soom, en terecht.

avatar van soom
Dankje wel Brix, lief van je .

avatar van Drs. DAJA
Pfoei, dit is een goed geslaagde documentaire. Zit nog met tranen in de ogen, heel mooi gedaan.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Mooi portret en intiem document over een fantastische cabaretier. De gebruikelijke cabaretiers van nu en beelden uit zijn theatershows komen plichtmatig voorbij, maar het zijn vooral de verhalen van de bandleden over de échte Toon Hermans die interessant zijn. De persoonlijke verhalen waarin deze ogenschijnlijk vrolijke clown ook gewoon boos, perfectionistisch, brutaal en droevig blijkt. Fijn dat dit portret niet enkel gevuld is met "Toon was geweldig" quotes. Je krijgt echt een mens te zien. Mede door deze interessante persoon valt op hoe kort de film eigenlijk is. Het lijkt erop dat men in dit portret maar enkele facetten heeft kunnen aanstippen, maar dat er veel meer te vertellen was. De film had van mij in ieder geval nog wel een stuk langer gemogen.

3,5 sterren.