Garçon Stupide (2004)

Frankrijk / Zwitserland
Komedie / Drama

geregisseerd door Lionel Baier
met Pierre Chatagny, Natacha Koutchoumov en Rui Pedro Alves

Mooie magazijnknecht Loïc sekst elke nacht met mannen die hij via internet leert kennen. Toch voelt Loic dat iets ontbreekt, dus als hij tijdens de zoveelste onenightstand een oudere man ontmoet die meer voor hem voelt dan hete lust alleen, moet Loïc kiezen.

'Vernuftig gesneden en gefilmd opgroeidrama met terloopse psychologische doorkijkjes, rond de omzwervingen van een homoseksuele Zwitserse jongeman', las ik in De Volkskrant. Ik vind dat het verlangen naar meer emotionele relaties/contacten (die de hoofdpersoon als kind duidelijk niet gekend heeft) goed in beeld is gebracht. Wat ik jammer vind zijn de leemtes/onduidelijkheden in het verhaal.

avatar van AmazingPP
Matige film, die niet echt duidelijk is in wat hij wil vertellen. Want waar gaat nu heel deze film over? Over een jongen die op zoek is? Op zoek is naar wat? En vind hij het uiteindelijk? Het kon mij allemaal niet echt boeien. 2,5 *

bertito
Garcon Stupide is voor mij een prachtige kijkervaring. De homoseksuele hoofdpersoon, Loic genaamd, is op zoek naar verdieping in zijn leven maar heeft geen weet op welke manier dit te verwezenlijken. Het ontbreekt hem aan intellectuele vorming en sociale vaardigheden. In de eerste helft van de film gedraagt Loic zich als een seksueel roofdier. Hij krijgt zijn emotionele behoeftes vervuld bij een vriendin, waarmee hij op platonische basis samenwoont. In de tweede helft probeert hij zijn creatieve en cognitieve vermogens aan te spreken. Dit gaat gepaard met dezelfde intensiteit als waarmee hij voordien seks nastreefde. Dit thema handelt als het ware vooral over de "mannelijke biologie" waarin actie domineert over reflectie. Ongelukken blijven niet uit. De film eindigt met prachtige cinematografie, herkent Loic zichzelf in een ander of vindt hij zichzelf terug?

avatar van mdj
mdj
Vind het een prestatie dat het lukt om gelijk al in het begin de hoofdpersoon die erg egocentrisch en oppervlakkig is toch zo neer te zetten dat je sympathie voor hem op kunt brengen. Vond het laatste, dromerige deel, wel een groot contrast hebben met het eerste en ergens is het ook een beetje stichtelijk. Seksbeest dat zich 'bekeert' tot 'normalere' verhoudingen met mensen. Aardige film, maar jammer dat de 'moraal' (hoewel het niet een sterk moralistische film is) zo doorsnee is. Zou wel eens aardig zijn om cruisen niet per se te koppelen aan oppervlakkigheid en het niet in staat zijn tot diepgaande relaties met anderen.

azucar99
Het enige wat je als kijker aan deze film gekluisterd houdt is de ontzettend lekkere en geile hoofdrolspeler Loic.
Het verhaal is op zich kan boeiend zijn ware het niet dat het een beetje vreemd in elkaar geknutseld is. Bv is Loic tegen de camera aan het lullen of tegen een persoon die hem betaald voor seks? Wordt niet echt duidelijk.
Verder hangt het tegen porno aan maar weer net niet. De film was dermate matig dat ik Loic liever in een porno had zien spelen. Dan was het interessanter geweest dan dit onsamenhangende niemendalletje.

avatar van sinterklaas
Ik was toch wel vrij benieuwt naar de Zwitserse cinema, aangezien je daar maar behoorlijk weinig van tegenkomt. En zo kwam ik ook bij Stupid Boy. Een best wel sterke comming-out film. Alleen die overtollige ongecensureerde homo-scene's hadden ze wel even kunnen minderen, want ik kreeg in het eerste half uur wel de indruk alsof ik naar een gay-pornofilm zat te kijken. Daarna werd de film wel vrij bijzonder en verrassend en we zien de hoofdpersonage, een verslaafde homo-swinger die inene voor een ander lot komt te staan dan alleen maar one night standjes met mannen, en dus zo een brakkemikkige relatie gaat beginnen met een oudere homo. Het word vanaf dat ogenblik een beetje een psychologisch spel wat de film wel weer steeds interessanter maakt. Ook kwam ik hier en daar nog best wel wat Seidl/Haneke momentjes tegen.

En ik als hetero, vond dit gewoon best wel een bijzondere film. Het eerste half uur is vervelend maar uiteindelijk pakt de film wel verrassend en bijzonder uit. Vind ook dat je niet persee homo moet zijn om deze film te bekijken. Alleen die seksscenes moet je wel even doorslikken (ik heb het sowieso niet op frequente en ellenlange seksscenes in een film want dan kan je netzogoed porno gaan kijken ofzo) Maargoed, de film draait uiteindelijk wel om meer dan alleen maar dat.

wie kan mij uitleggen dat ik een bepaalde scene niet kan vinden in de film maar wel via goole bij favoriten scene vind vind de film goed