Chakushin Ari Final (2006)

Alternatieve titels: Final Call | One Missed Call Final

Japan
Horror

geregisseerd door Manabu Asou
met Maki Horikita, Itsuji Itao en Yun-seok Jang

Emily Kusama verheugt zich op haar schoolreisje naar Korea, maar betreurt het dat haar vriendin Asuka, die veel gepest wordt, niet mee gaat. Eenmaal in Korea krijgt een klasgenoot een vreemde telefonische boodschap en sterft kort erna. Als er meerdere telefoontjes volgen is het Emily's taak op zoek te gaan naar een manier om haar klasgenoten van een gewisse dood te redden.

avatar van maxo922
De film begint aardig, met een goede schooltripsfeer.
Nog een klein urbanspookverhaaltje erin, en de film is begonnen.
Aangekomen in Korea vallen er al snel doden, waarvan de helft wel leuk dood gaat. Ik vond het wel een goede scene met het meisje in het steegje, om zo te zien hoe ze met een knoop om haar keel wordt meegetrokken. Helaas wordt er in de meeste scenes slecht tot niet geacteerd, ik kan me nog maar een goede scene herinneren.

Nadat de eerste doden zijn gevallen ( na ongeveer 40 minuten) zwakt de film een stuk af.
De vele dialogen tussen Emily en Asuka begonnen mij al snel te vervelen. Asuka's scenes achter de computer waren sowieso slecht, slecht geacteerd en langdradig.

Toen ik dacht dat de dialogen niet gingen stoppen, viel er (gelukkig) weer een dode, een leraar deze keer, waardoor het spanningsniveau weer wat omhoog schoot.
Daarna nog een achtervolging en nog een paar langdradige Emily-Asuka scenes.
Ik vond het vooral een hele ongeloofwaardige film, natuurlijk is bijna elke Horror dat, maar deze deed er nog een schepje bovenop.

Het einde bevat gelukkig een paar goede schrikmomenten, maar wordt al snel weer saai door het langzame geloop.

Conclusie: Chakushin Ari Final bevat een paar aardige scenes en schrikmomenten maar is helaas vaker langdradig.
Maar hij heeft me toch aardig vermaakt.
* 2,5

avatar van moviemafketel
Kan eigenlijk weinig aan de recensie van maxo toevoegen.
Vond dit deel stukken minder dan deel 2. Het duurt ook allemaal wat lang. De kills hadden van mij veel beter in beeld gemogen. De spanning voor een moord wordt wel leuk opgebouwd. Het telefoondeuntje krijg ik nu ook niet meer uit mijn hoofd, dus dat hebben ze goed gekozen. Soms werd het een beetje clownesk, zoals die jongen die veren uitspuugt en dood neervalt. Dat neemt heel veel kracht weg Sowieso dat hele computerscherm en de gezichten die veranderen als er met de muis overheen wordt gegaan heb je na 2 keer wel gezien. Dat bleven ze maar herhalen. Ook dat heel Japan opeens de handen ineen sloeg om te helpen via de computer. Alsof iedereen in dit fabeltje zou geloven. Het werd te ongeloofwaardig. Ik dacht ook dat dat wezen vernietigd was, maar het moest natuurlijk weer slecht eindigen met die dove jongen. Deel 4 kan dus helaas ook gewoon weer gemaakt worden. Ik ga er niet meer naar kijken, ben er een beetje klaar mee.

avatar van Donkerwoud
Langharige spookkinderen en mobiele telefoons waren kennelijk nog niet Japans genoeg, want hier komen ook oersaaie clichés langs als schoolkinderen die elkaar uitmoorden en hip gedoe met computers. Dat zou nog gewerkt kunnen hebben als het de ironische verteltoon had van zijn originele werk. Maar nee, we moeten het doen met een verwaterde versie van de sequel. Dus hier weer een zielloos stuk middelmaat waarbij het zichzelf bloedserieus neemt met misplaatst melodrama. Ze hebben het zelfs voor elkaar gekregen om nog slechtere acteurs te casten en met nog lelijkere special effects te komen.