Mondo Candido (1975)

Italië
Komedie / Avontuur

geregisseerd door Gualtiero Jacopetti en Franco Prosperi
met Christopher Brown, Michelle Miller en Jacques Herlin

Candido is een zachte en onschuldige jongeman die opgevoed wordt door een edele familie op een kasteel in Westfalen. In zijn jeugd wordt hij door Dr. Pangloss opgeleid, een leraar metafysica en filosofie. Pangloss gelooft dat onze wereld de beste van alle mogelijke werelden is en dat om het even welke dwaasheid, ellende en geschil eigenlijk alleen delen zijn van een groter geheel dat wij stervelingen nauwelijks kunnen waarnemen. Het leven is rooskleurig voor Candido tot men hem met de dochter van de Baron betrapt en hij verbannen wordt uit zijn aards paradijs. Hij komt terecht in een helse wereld, die tijdloos is, en beleeft er in zijn zoektocht naar zijn verloren geliefde de meest afschuwelijke dingen zodat hij uiteindelijk zijn optimisme verliest. De film is een vrije adapatie van de cynische satire van Voltaire "Candide ou l'Optimisme"

avatar van Mac Hammer Fan
Deze visueel verbluffende film gaat met ongeveer dezelfde vrijheid als bij Ken Russell met Mahler, Tchaikovsky of Loudun terug op het werk van Voltaire. De protagonist Candide stapt echter over van de wereld van de Franse schrijver naar de onze om te bewijzen dat er sindsdien nog niets veranderd is. Met een vaak fascinerend gevoel voor camera, kleur, beeld en ritme hebben de kineasten hun satire in beeld gebracht. Ook als zij grofheden etaleren blijven ze nog steeds zwierig en kleurig. Het lot voert Candide van het aards paradijs naar een helse wereld: via de Bulgaarse oorlog naar de Inquisitie, dan naar de VS, Israel, Noord-Ierland - onder een gesloten hemel waar God dood is, na het bankroet van zijn volmaakte schepping. De prent roept reminiscenties op aan Fellini, Arabal, Bunuel etc.. Een prachtige muzikale illustratie van Riz Ortolani doet de impact van de beeldenstorm alleen maar vergroten.

avatar van Die Hard,Willis
Mondo Candido wordt een van de nieuwe releases van Camera Obscura. Het wordt een mooie 2-disc set met een aantal fantastische extra's! Ten eerste een 2 uur durende documentaire over het werk van Jacopetti en Prosperi. Daarnaast een 26 minuten durend interview met makeup artiest Antonio Mecacci. Verder ook nog een nieuw interview met Franco Prosperi. En nog een feauture over het originele boek, diens auteur en de verschillen met de film.

Gaat in ieder geval al weer een full strike worden voor Camera Obscura!

avatar van Mac Hammer Fan
Ik heb de DVD natuurlijk aangeschaft. Prachtige kopie, maar de mooie soundtrack is slechts van matige kwaliteit. De extra's zijn zeker de moeite waard.
Mondo Candido - 2 DVD - €29,99 : omg-entertainment.nl
of
D&T Mailorder Shop - shop.dtm.at
Er zijn maar 2000 exemplaren ervan.
De generiek is gelukkig in het Italiaans en er zijn Engelse onderschriften.

avatar van wendyvortex
Voltaire's Candide als Italiaanse jaren 70-cinema.
Verhaal is ook wat ge-updated: Candide komt ook terecht in de VS, Noord-Ierland en Israël anno 1975.
Druk, Fellini-spektakel-achtig maar visueel vaak verbluffend en minder boertig dan we gewend zijn van Passolini's literatuur-verfilmingen.
Met name het Israël-gedeelte heeft een wreed soort schoonheid.
Prachtige soundtrack van Riz Ortolani.

avatar van Mac Hammer Fan
Geniet maar eens van deze prachtige muziek, wellicht één van de mooiste score's die je ooit zult gehoord hebben. (zoals Wendyvortex schrijft is dit gebruikt in het Israël-gedeelte met een wreed soort schoonheid. Onvergetelijk.)
YouTube - L'altalena (Mondo Candido) - Riz Ortolani