Tabor Ukhodit v Nebo (1975)

Alternatieve titels: Gypsies Are Found Near Heaven | Queen of the Gypsies | Табор уходит в небо

Sovjet-Unie
Drama / Muziek

geregisseerd door Emil Loteanu
met Svetlana Toma, Grigore Grigoriu en Pavel Andrejchenko

De film speelt zich af aan het begin van de 20ste eeuw in de zigeunerwereld van het Bessarabia, toen onderdeel van Oostenrijk-Hongarije, thans Moldavië. De liefde tussen het aantrekkelijke, maar rebelse zigeunermeisje Rada en de knappe jonge paardendief Zobar leidt tot hun tragische dood tijdens de huwelijksceremonie.

Heerlijk Russisch zigeuner melodrama/musical (met Russische hoofdrolspelers) uit de jaren '70. Destijds zeer populair in het Oostblok. Groots opgezette 70 mm Mosfilm productie. Opvallende rol voor hoofdrolspeelster Svetlana Toma.

In Nederland verkrijgbaar via Moskwood (import service, Ruscico DVD)