Tiro! (1979)

Nederland

geregisseerd door Jacob Bijl
met Matthias Maat, Geert de Jong en Julien Schoenaerts

Tom is een jongen in de pubertijd, dol op eendenjacht en verknocht aan het Hollandse waterlandschap. Wanneer zijn vader de familiegronden wil verkopen aan een industrieproject, breekt het sluimerende verzet van Tom tegen zijn vader definitief aan.

kappeuter (moderator)
'Opgenomen in o.a. Ameide en Meerkerk. 'Tiro!' is een kreet die bij de eendenjacht wordt gebruikt. Vermoedelijk afgeleid van 'tirer': schieten. Het schokkende slot werd na de wereldpremière in Cannes (in de Quinzaine des Réalisateurs) opnieuw gemonteerd. Positief ontvangen. '
Bron: http://www.filmtotaal.nl/module.php?section=nfdDetails&movieID=427
Let op: plot aldaar bevat spoilers!