La Strada Buia (1949)

Alternatieve titel: Fugitive Lady

Italië / Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

geregisseerd door Sidney Salkow
met Janis Paige, Binnie Barnes en Massimo Serato

Een verzekeringsagent onderzoekt de dood van een man, die zelfmoord zou hebben gepleegd, door met zijn wagen van een afgrond te rijden. Terwijl de verzekeringsagent deze zelfmoordzaak verder onderzoekt, begint hij te vermoeden, dat het helemaal geen zelfmoord kan zijn geweest.

Gekende noir-klassieker, en als eerste in Italie opgenomen noir/giallo en dus eerste giallo uberhaupt een mijlpaal. Toch permitteeer ik mij enkele opmerkingen vooraf:
1: deze film werd niet geregisseerd door Salkow, maar door Marino Girolami, helaas. Salkow was slechts de supervisor, dwz. dattie werd betaald om niets te doen en afwezig te zijn.
2: hij duurt geen 78 maar 87 minuten.
3: de bewering dat men uitgaat van zelfmoord, klopt niet. Men gaat uit van een "disgrazia " oftewel ongeluk. De verzekeringsagent denkt aan vuil spel.
4: itt wat IMDB beweert, zeggen de credits niet dat het verhaal gebaseerd is op een werk van ene Disney-sic- maar op "the dark road " van ene Philip Jordan.
Goed, dat gezegd hebbende: de naam van de regisseur doet ons al weinig goeds vermoeden, en dat helaas terecht. Of hij ook de enige verantwoordelijke was weet ik niet- blijkbaar niet want er was toch zgn. een supervisor?- maar deze film wordt volkomen verneukt door dat geklooi met die talloze flashbacks. Ik bedoel, op een speelduur van 87 minuten meer dan 10 van die dingen, dan ook nog eens steeds op identieke manier aangekondigd en uitgeluid, incl. godbeterhet een zingende zaag Hoe verzin je het.
Dat is jammer, want begin en eind suggeren dat dit een aardige giallo met sfeer van het cui bono ? type had kunnen worden, als je het speelgoedautotje in het begin even wegdenkt dan. De fotografie werd toch verzorgd door de grote Delli Colli, die in het onweersachtige einde laat zien wat hij vermag en wat de film had kunnen zijn.
Het verhaaltje is verder volkomen standaard: een dode miljonair en zatlap, een levens verzekering, 2 beneficienten: Barbara/Paige en Esther/ Barnes waarvan de eerste dertig jaar ouder was dan de tweede en de derde geadopteerd blijkt te zijn, een verzekeringsagent die onraad ruikt, een bad boy die de minnaar van de echtgenote was ( Serato ) , een Hollander die arsenicum verkoopt ( Joop van Hulsen ), en de intrige volgt vanzelf.
Dik aangezette score van Diamante.
Deze klassieker zou ooit door Cristaldi op DVD worden uitgebracht, maar dat ging niet door. Gelukkig liet "iemand "een copie op DVD formaat rondslingeren...