Piazza Pulita (1972)

Alternatieve titels: 1931: Once Upon a Time in New York | Pete, Pearl and the Pole

Italië
Actie / Misdaad

geregisseerd door Luigi Vanzi
met Tony Anthony, Adolfo Celi en Richard Conte

New York, 1959. Een maffiabaas geeft drie huurmoordenaars de opdracht om een verrader uit de weg te ruimen. Maar laat deze drie gewetenloze gangsters nu niemand minder zijn dan Al, John en Jack, de grootste sukkels uit de New Yorkse onderwereld, en dan weet je dat het vreselijk mis moet gaan! Wanneer één van hen zijn geheugen verliest en daardoor de missie in de soep laat lopen, moeten Al, John en Jack zelf op de vlucht voor de maffia.

Als iemand hem ooit wide screen tegenkomt, stuur me een PM!

Als iemand weet wie Al, John en Jack uit NY, 1959 zijn : stuur me een PM, want ik heb geen idee eigenlijk en ik weet ook niet over welke film de synopsis gaat. Tuurlijk, er zijn gedubde versies in alle mogelijke talen maar dan nog kom ik niet op 3 gangsters on the run. Of misschien zijn er meerdere versies met niet alleen verschillende dubs maar ook verschillende cuts, het is tenslotte een seventies genrefilm.
Goed, tot dat allemaal duidelijk is zal ik me beperken tot de Italiaanse versie, waarin Anthony in 1 van zijn weinige italocrime optredens ene Pete di Benedetto vertolkt, een Napolitaan geboren in Brooklyn en naar eigen zeggen een goede buddy van zijn paisa Al Capone. Deze gaat een roekeloos spelletje spelen met boss Celi/ Polisse ( de Pole van de Engelstalige versie dus ) en diens liefje Perla/ Love ( de Pearl etc. ) . Dat moet wel fout aflopen...
Dit alles in NY anno 1959, toch ? Nou...nee, zelfs dat niet. God weet waarom, maar de film speelt in...Farmington , West Virginia en dat anno 1931, terminale fase van de prohibition. Echt waar, is daar ook ter plaatse opgenomen. Ik zie de meerwaarde ervan niet meteen, het zal aan mij liggen. Maar door die rurale setting doet dit nog meer denken aan een spaghetti in travestie, en dat is het au fond qua narratieve structuur en personages ook gewoon. Anthony- die zelf het scenario schreef- geeft hier gewoon een variatie op zijn westerns ten beste.
Met hijzelf dus als de ambigue anti- held, en Celi als de bad guy. Celi is hier weer op dreef in die hoedanigheid, Anthony- sowieso al tamelijk sullig ogend- doet hier met zijn snorretje best wel denken aan dominee Gremdaat. En Conte ? In volle godfazzer craze kwam hij hier opdraven voor welgeteld 3 minuten screentime in het begin, waarna hij wordt doorzeefd. En dat was dat.
Wat wij hier verder van vonden ? Wel, wij konden hem zien in de Italiaanse widescreen DVD versie uitgebracht door Perseo, dus de klachten over de cropping die ik overal lees zijn nu niet aan de orde. Die over de dubbing wel, want Anthony- de zgn. Napolitaanse Brooklyner dus- is hier gedubd door Amendola, oerromein, en zo praat hij ook ondanks wat halfslachtige pogingen tot iets wat schijnbaar zowel Napolitaans als Amerikaans moet zijn. Daar staat tegenover dat Celi een prachtig gemeen Siciliaanse mafiastem heeft.
De inhoudelijke aspecten dan : eerder een komedie dan drama grotendeels, met overbodige romance als Anthony en Love het met elkaar dreigen aan te leggen. De grimmige episodes tussendoor- imho te weinig- komen dan ook als prettige verrassingen. De scène met de onteerde doodskist/ het opengesneden lijk was zonder meer briljant als een soort grand guignol eerbetoon, met een hysterische weduwe Papas als toetje en een niet zo leuk einde voor mankepoot Gaipa. Ook die "lopende band "sequentie was wel geslaagd. Het slot was dan weer teleurstellend, ondanks een kort giallo eerbetoon.
Niet heel denderend kortom, zeker halverwege ronduit saai, en had ook niet langer moeten duren. Het scenario is gewoon te zwak, de regie van Varzi- al eerder met Anthony samenwerkend op spaghettiterrein- toont in gememoreerde scènes aan dat het niet echt aan hem lag. Ook had ik liever iets anders gehoord dan Louis Armstrong, overigens.
Wie behalve de reeds gememoreerde Italiaanse DVD die geen anderstalige onderschriften bevat nog een andere release in widescreen met subs kent : gooi het in de groep. De rip is te zien met fansubs, maar dat lijkt me geen nieuws.