Black Patch (1957)

1 stem

Western

geregisseerd door Allen H. Miner
met George Montgomery, Diane Brewster en Tom Pittman

Na de Amerikaanse Burgeroorlog keert Clay Morgan terug uit het gevangenkamp Andersonville en hij wordt marshal in een stad in New Mexico. Hij wordt 'Black Patch' genoemd, omdat hij in de oorlog een oog verloren heeft. Op een dag arriveert zijn voormalige vriend Hank Danner in de stad met zijn vrouw Helen. Helen was vroeger de vlam van Clay. Clay moet Hank arresteren, omdat hij verdacht wordt van een bankroof. De corrupte salooneigenaar "Frenchy' De Vere laat Hank ontsnappen, omdat hij wil weten, waar het gestolen geld is. Wanneer Hank dat aan De Vere vertelt, doodt hij hem en geeft Clay daarvan de schuld. Ook Helen verdenkt Clay van de moord op haar man.

avatar van Brix
Een 'Town western', gemaakt met klein budget, en ogend als een TV film.
Een overgroot deel van de film bestaat uit studio opnames.

Door goed acteerwerk van vooral Leo Gordon, die ook het verhaal schreef, en Montgomery, en de psychologische klemtoon toch het bekijken waard.

Helaas schreef Gordon zich wat te gauw uit het script, ik had hem graag nog wat langer in beeld gezien.
Zijn rol is deze keer iets minder die van de bad guy, alhoewel niet "loep-zuiver".
En zo zie ik hem ook wel eens graag spelen.

Dat hij voornamelijk in de rol van "heavy' gecast werd in films is niet zo verwonderlijk.
Hij had een "stempel" sinds zijn verblijf in de beruchte San Quentin gevangenis, waar hij in zijn jonge jaren vastzat voor gewapende overval.
Ook in de gevangenis veroorzaakte hij heel wat last destijds.
Geen man om mee te spotten, krachtig als hij was.

Regisseur Don Siegel, die toch wel wat gewend was noemde Gordon ooit "de meest angstaanjagende man die ik ooit ontmoet heb"!

Geen wonder dat hij op het filmscherm zo overtuigend overkomt.

Gordon's echtgenote, waarmee hij 50 jaar lang(!) gehuwd was, Lynn Cartwright, speelt ook een kleine rol in de film (Kitty)
Een andere "Cartwright " die een heel klein rolletje als smid heeft is Dan Blocker, van de Bonanza Cartwrights.

Sebastian Cabot is de spinet spelende saloonhouder De Vere, met Frans accent., en zijn handlanger Holman wordt gespeeld door de sterk over-acterende House Peters Jr.

De vrouw die de belangstelling heeft van drie hoofdpersonages is Helen (Diana Brewster)
Voor Brewster was dit een van de eerste westernrollen, er zouden er nog vele volgen.

Het belangrijkste personage naast dat van Hank Danner ((Gordon) en Clay Morgan (Montgomery) is Carl "Flytrap" (Tom Pittman)
Helaas niet de hele film lang even sterk door over-acting.
Zijn transformatie van schlemiel naar razendsnelle schutter, en dat in zeer kort tijdsbestek, is uiterst ongeloofwaardig.

Toevallig(?) is de naam van het hoofdpersonage, gespeeld door Montgomery, Clay Morgan.
Dat was ook de naam van een van de beide Texas Rangers die de hoofdrollen speelden in de TV serie 'Tales of the Texas Rangers', die ten tijde van de opnames van 'Black Patch' zeer populair was.(ook op de Belgische en Duitse TV te zien destijds. De Suske & Wiske animatiefilm is er zelfs op gebaseerd)
Die rol werd toen gespeeld door Harry Lauter, ook geen onbekende voor western liefhebbers.

Het einde van de film is enigszins verrassend.

Ik ben zelf geen liefhebber van 'Town westerns' (enkele uitzonderingen daargelaten)
Maar deze kan er (vooral door het aandeel van Leo Gordon) mee door, al is het geen hoogvlieger.