• 8.262.318 stemmen

La Masseria delle Allodole (2007)

Drama | 122 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: The Lark Farm

Oorsprong: Bulgarije / Frankrijk / Italië / Spanje

Geregisseerd door: Paolo Taviani en Vittorio Taviani

Met onder meer: Moritz Bleibtreu, Paz Vega en Tchéky Karyo

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot La Masseria delle Allodole

Het verhaal over de rijke Armeense familie Avakian, in het bijzonder de twee broers Aram, een landheer in Turkije, en Assadour, een succesvol arts in Venetië. Rond 1915 besluiten de twee broers tot een weerzien in hun thuisland Armenië. Ze maken zich op voor hun reis, terwijl de familie in Armenië de nodige voorbereidingen treft. Maar het blijkt dat de politieke situatie in Turkije dermate is veranderd, dat de heersende groep een groot Turks Rijk wil creëren. Dit leidt tot een slachting in Armenië, waar ook de familie Avakian slachtoffer van wordt.

image

avatar van Darbie

Darbie

Ondanks de kritiek -(in de VPROgids welliswaar , maar die hebben het ook weer ergens vandaan)- vind ik het WEL een film de gebroeders Taviani waardig.

avatar van Keutul

Keutul

Pff ik weet niet wat ik van deze film moet vinden. Het begon een beetje zoet en had enige romantiek in zich, maar niet helemaal geslaagd. En in het tweede deel van de film opeens allemaal gruweldaden die ik moest aanschouwen. Ik wilde het eigenlijk niet zien en werd er misselijk van. Maar ja maakt dat de film minder goed? Misschien juist ook wel weer realistisch.

avatar van Bitbyter

Bitbyter

Matige low budget film. Elke keer verbaas ik me er over hoe slecht deze historische tragedie wordt uitgewerkt.

Helaas, wederom een eenzijdige belichting. We komen niet te weten wat de beweegredenen van de Turken waren. Simpelweg worden ze afgeschilderd als bloeddorstige moordmachines, als inspirators voor de latere Nazi's. Nergens wordt gerept over moordende extreem nationalistische Armeense Tasnak bendes en alle Armeniërs worden als brave burgers zonder geweldadige ambities neergezet..

Plotomschrijving klopt trouwens niet. De familie Avakian woonde niet in Armenië maar in Turkije.

BBarbie

Ik was reuze benieuwd naar deze film van de gebroeders Taviani over de Armeense genocide. Van lieverlee kreeg ik het gevoel dat de regisseurs niet echt betrokken waren bij de inhoud deze film. De gaten in het verhaal en het teleurstellende acteerwerk getuigen daarvan. Zonde.

avatar van ThomasVV

ThomasVV

Erg mooie beelden en settings, maar verhaal en uitwerking vond ik niet zo geslaagd. Veel te groots opgezet, net alsof de knappe maar kleinschalige gebroeders Taviani plots de grootheid van een Visconti of Bertolucci proberen na te doen...