Droomrijders (2006)

Alternatieve titel: Driving Dreams

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Boris Gerrets

Droomrijders geeft een gezicht aan de grauwe, anonieme zone tussen snelwegen, tankstations, wasstraten en parkeerplaatsen, waar mensen onderweg zijn, aan het werk of op zoek naar vrijheid. We maken kennis met een schoonmaker die op parkeerplaatsen de vuilniszakken vervangt, kijken mee over de schouder van een caissière van een tankstation, zijn te gast bij een toiletmeneer en rijden mee met verschillende weggebruikers. Onpersoonlijke observaties van wielen en wegmarkeringen, van schimmen achter glas, voorbijrazende wagens en beelden van bewakingscamera's worden afgewisseld met korte interviews en persoonlijke portretten van de mensen in de auto's en langs de weg.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Klinkt mooi. Dank voor de tip. Dit ga ik binnenkort eens kijken.

avatar van Alastor
Wanneer komt het bewustzijn van het heden beter tot uiting dan rijdend in de auto? Gerrets weet deze esthetische ervaring heel aardig te vangen. Fijn document.

avatar van RRT
RRT
Vind het jammer dat de documantaire eigenlijk alleen observerend is, en dat er niet meer gesprekken met bestuurders ed in zitten. Verder wel onderhoudend.

avatar van Martin Visser
RRT schreef:

helemaal eens. het is vooral registrerend. al kijkend vraag je je af: wat wil de maker er mee? wat wil hij zeggen? wat wil hij tonen?

avatar van Mug
Mug
Niet mee eens. Ik vind het juist jammer dat er (veelal compleet uit de lucht gegrepen en nietszeggende) gesprekjes (i.c. de interviewtjes) in zitten. Die halen toch wel het dromerige slaapverwekkende ritme (mede dankzij de cameravoering + soundscape) uit de documentaire, die perfect past bij de onpersoonlijke en doodsaaie wereld die het verkeer / de Nederlandse snelwegen (naar mijn mening) kenmerkt. Erg jammer, had een registrerend meesterwerkje kunnen zijn a la "Our Daily Bread".