Loranga, Masarin & Dartanjang (2005)

Alternatieve titels: Lorange & Co | Barbro Lindgrens Loranga, Masarin & Dartanjang

Zweden / Hongarije
Animatie

geregisseerd door Igor Veichtaguin
met de stemmen van Dan Ekborg, Dietmann Ludvig en Gösta Ekman

Hoewel Lorange een volwassen man is, doet hij niets liever dan spelen en naar luide popmuziek luisteren. Aan werken heeft hij een hekel. Zoon Masarin vindt dat wel best. Met zo'n vader valt er altijd wel wat te beleven. Ook met opa Dartanjang beleeft hij veel plezier, hoewel opa wel vaak in de war is. Hij verbeeldt zich dat hij loodgieter is, maar dat kan zo weer veranderen in dokter, bakker of schilder, eentje die elk vertrek in huis een ander kleurtje geeft. Dankzij Lorange maakt niemand zich druk om geld, gaat Masarin niet naar school, doet de schuur dienst als tijgerkooi en eet een giraffe zich de buik vol aan hun troep. En toch lijkt hun wereld veel op de onze, alleen bekijken zij hem met een briljante verbeeldingskracht.