M (2007)

Japan

geregisseerd door Ryuichi Hiroki
met Kora Kengo, Taguchi Tomorowo en Miwon

Satako is op het oog tevreden met haar rustige en comfortabele leven. Op een dag leert ze via haar zoontje de jongeman Minoru kennen. Hij raakt geobsedeerd door Satoko en ontdekt haar geheime dubbelleven: ze wordt misbruikt en tot sadomasochistische prostitutie gedwongen door een lid van de yakuza. Minoru neemt zich voor haar te redden zoals hij ooit zijn moeder probeerde te redden, wat dramatische gevolgen had.

avatar van danuz
Een wat tegenvallende Hiroki deze keer. Hij behoort toch tot mijn favorieten.

M is qua thema behoorlijk sterk en boeiend, maar uitwerking laat wat te wensen over. Het komt allemaal niet erg stabiel over en climaxt nergens echt naar schrijnend mooie hoogten. Iets wat een film als Vibrator zeker wel deed.

Visueel is hij deze keer ook minder sterk, stabiel, maar niet meer dan dat. Soms dicht op de huid, maar net niet vaak genoeg.
Natuurlijk hielp het gelach ( ) en geklets ( ) in de zaal ook niet mee, concentratie verslapte daardoor wat.

Aardige film, met een boeiend onderwerp, aardig acteerwerk, had trouwens wel iets korter gemogen.

Blijf nu op dik 3, klein 3,5* hangen.

avatar van -fal
Mijn elfde Hiroki en onverwacht een verrassende. Dacht ik aanvankelijk naar een voor Hiroki typisch drama met seksualiteit en complexe karakters te kijken, begon ik later te vrezen dat M een sociaal drama over prostitutie zou zijn. Voor het eerste wordt het soms te plat, voor het tweede wordt naaktheid wat al te gretig in beeld gebracht. Hiroki poogt hier niet eens zijn pinku-hart te verbergen, wat ook voelbaar wordt in de gewelddadige scenes.
Uiteindelijk kom je (ik) er een keer achter dat Hiroki eigenlijk een spel met de kijker speelt waarin niet meer zo heel duidelijk is wat realiteit en wat fantasie is, en in dat laatste geval, wiens fantasie.
Helaas ben ik het met Danuz eens dat Hiroki hier niet de intensiteit bereikt waarmee hij in zijn betere films indruk maakt. Zo ben ik er na een eerste kijkbeurt ook nog niet over uit of de films wel echt heel veel meer te bieden heeft dan een degelijke en vermakelijke Spielerei. Ooit nog maar eens kijken, ik blijf Hiroki koesteren. 3,25

Hiroki op genrepad.

De man wil z'n typische stijl niet loslaten, maar verkent af en toe wel wat andere genres. M leunt nog het dichtst aan bij l'Amant, eenzelfde mix van risky content en menselijk drama.

Als je een recap van het verhaal leest dan lijkt de film uit de draaien op een sleazy thrillertje, Hiroki's aanpak is echter helemaal anders. Hij laat de personages in hun waarde en bouwt een mooi drama.

Einde is een serieuze verrassing, deed me een beetje denken aan Tokyo Marigold zelfs, soorgelijk effect. Ik hou er wel van, maar zonder tweede viewing is het onbegonnen werk om er echt wat van te maken.

4.0* en een uitgebreide review