Murch: Walter Murch on Editing (2007)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Documentaire

geregisseerd door Edie Ichioka en David Bleiman Ichioka
met Walter Murch en Mark Jeffrey Miller

Walter Murch, een van de grootste filmeditors uit Hollywood, vertelt hoe zijn films (o.a. Apocalypse Now) op de montagetafel tot klassiekers werden. Even feitelijk als bescheiden onthult deze meester vele principes en kneepjes van het vak, die de films alleen nog maar bewonderenswaardiger maken.

Reinbo
Verplichte masterclass voor iedereen die geïnteresseerd is in de werking cinematografie. Murch is een geweldig verteller en aan de hand van de mooiste scenes uit enkele van de beste films allertijden (Godfather, Converstation, Apocalypse Now) Verteld hij in leuke anekdotes hoe hij te werk gaat en hoe het uitdagen van toeval daar een belangrijke rol in speelt.

Vanwege de rechten op de fragmenten die worden gebruikt is het sterk de vraag of deze documentaire ooit buiten het festivalcircuit gaat draaien.

4,5* Voor een van de allerbeste documentaires over film.

Klinkt erg interessant. Eens kijken of ik hier komende donderdag nog binnen kan komen.

avatar van BlueJudaskiss
Uiteindelijk een lichte tegenvaller. Informatie die wordt gebracht is redelijk interessant, als het te verstaan is aangezien de film niet ondertiteld is, maar alles is gruwelijk statisch. 2,5*

Niet op imdb?

Reinbo
Nee, het is ook sterk de vraag of deze film ooit buiten het festival om gaat draaien. De rechten van de gebruikte scenes zijn normaal gesproken onbetaalbaar. Nu hadden ze wel hoop omdat Lucas, Coppola en Mingela hen wel steunen, maar uiteindelijk gaat een een of andere suit in een kantoor daar over....

BlueJudaskiss schreef:

Tja, als je mist wat hij verteld mis je alles, wat en hoe hij vertelde was juist zo goed, daarom was een talking head met wat goed geplaatste en geestige jump cuts meer dan voldoende.

avatar van BlueJudaskiss
Ik kon het wel volgen, maar het was moeilijk om mijn aandacht goed vast te houden. En die jump cuts, geestig? Die waren even leuk, maar daarna werd het irritant.

Reinbo
Kende je de films wel waar het over ging? (ik kom ze zo niet 1,2,3, tegen in je stemmenlijst), dat maakt de boel natuurlijk wel een stuk interessanter. Hoop dat je er in ieder geval wel wat van hebt op gestoken.

De meeste jump cust waren juist getimed en sloten steeds goed aan op hetgeen hij vertelde...

avatar van BlueJudaskiss
Apocalypse Now heb ik inderdaad alleen fragmenten van gezien, English Patient heb ik wel gezien en vond ik prachtig. Maar waarom moet je die films perse kennen om deze docu te waarderen? Ook als ik die films niet had gekend was ik er wel heengegaan.

Reinbo
Het helpt gewoon als je de context kent. Juist omdat het over films gaat die ik erg kan waarderen spreekt het me meer aan en luister ik geboeider. Je hoeft tegen mij maar te zeggen dat het over The Conversation gaat en ik zit direct rechtop te luisteren. Ook is het respect dat ik van te voren voor Murch had gebaseerd op het werk dat ik van hem ken.

Kan me dus goed voorstellen dat dat minder is als je de films niet kent.

avatar van BlueJudaskiss
Niet kennen...Ik kén Apocalypse Now en The Conversation wel, maar ik heb ze níet gezien. Maar het zou juist een goede reden kunnen zijn om de film wel leuk te vinden, aangezien ik het heel erg interessant vond om eens een keer scenes uit The Conversation te zien en daar ook meer over te weten te komen. Lekker ingewikkeld

Reinbo
Met kennen bedoel ik natuurlijk gezien hebben, het liefst een keer of 5.

Mijn opmerkingen zijn verder ook niet als kritiek bedoeld. Ik denk dat mensen die de films van Murch wel allemaal vaaker gezien hebben het waarschijnlijk boeiender zullen vinden dan iemand die de films nniet kent. Het voordeel voor die laatste is dat hij nog een hoop moois te gaan heeft.

Reinbo bedankt voor enthousiaste reactie want die haalde mij over toch even snel naar rotterdam op en neer te gaan voor deze film. (3,5 uur) En hij was het waard. Erg mooi om verhalen achter scenes en films te horen. Vond ook de sinasappels bij The Godfather erg leuk. Nooit eerder opgemerkt. En de Apocalypse Now scenes zijn zalfs al zonder uitleg een lust voor het oog. Erg mooi documantaire.

4 *

avatar van Goodfella_90
Er is ook geen kans op een of ander vaag kopietje?

Ik heb er verder geen idee van maar lijkt mij dat het wel mogelijk moet zijn. Aangezien hij alleen maar scenes uit films belicht waarbij hijzelf meewerkte en waarbij hij hoe ik het begreep ook een goede band met de regisseurs had. Deze zullen dus niet hard protesteren lijkt me.