Gokudo Zangeroku (1998)

Japan
Misdaad / Drama

geregisseerd door Rokuro Mochizuki
met Shunsuke Matsuoka, Shohei Hino en Yukio Yamanouchi

De film wordt verteld in de vorm van een uitgebreide flashback met voice-over vanuit een politiecel waar de protagonist slachtoffer is van een derdegraadsverhoor. Asakawa is een kleine oplichter die er uiteindelijk achterkomt dat je niet altijd iedereen als een sukkel kunt behandelen. Ondertussen heeft hij al wel een aantal levens geruïneerd, vooral dat van een kleinindustrieel die hij eerst al zijn geld uit de zak, vervolgens van zijn sexy stiefdochter berooft en uiteindelijk met zijn financiële misleidingen tot zelfmoord drijft.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een redelijk mainstream produkt voor Mochizuki's doen. Met de Yakuza scenes zijn we op bekend terrein, dus verwacht geen subtiliteiten. Gelukkig zijn er genoeg geniale invallen, om soms een verrassende draai aan het geheel te geven. En er is weer de overbekende soap-opera romantiek, hysterie en oosterse levensfilosofie: de mengeling waar Mochizuki patent op heeft. O ja en er is natuurlijk weer veel seks.

Beste scenes zijn toch de zoetsappige, zoals de eerste ontmoeting tussen Asakawa en Kumiko, de scene bij de vuurtoren en mijmer-scenes tegen het einde.

Iets te weinig verrassingen om echt op te vallen tussen Japanse gangster drama's. Onibi (1997), Minazuki (1999) en vooral The Outer Way (1998) zijn wat dat betreft stukken beter, maar dat is dan ook de échte top!

avatar van Ramon K
Krappe 3*. Viel me wat tegen. Kan de liefdesrelatie tussen de twee hoofdpersonen niet doorgronden. Ik vind het eigenlijk te zwak uitgewerkt. Hij is lullig tegen haar, zij blijft hem trouw en ze hebben heel veel seks met elkaar (5 scenes!!!). Verder best vermakelijk, ooit licht-poetisch, maar het is zeker geen hoogvlieger.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ramon K schreef:
vermakelijk, ooit licht-poetisch, maar het is zeker geen hoogvlieger.
Maar Mochizuki is dan ook stiekem helemaal geen hoogvlieger! (zegt-ie nu ) Ik ben benieuwd naar je oordeel na met name Onibi.