Yami Utsu Shinzô (1982)

Alternatieve titel: Heart, Beating in the Dark

Japan

geregisseerd door Shunichi Nagasaki
met Takashi Naitô, Shigeru Muroi en Taro Suwa

Het jong getrouwde koppel Ringo en Inako zijn op de vlucht. Waarvoor is niet duidelijk. Ze overnachten bij een vriend en beleven een wilde nacht met sex en.. voedselvergiftiging. Ze spelen verder gebeurtenissen uit hun verleden na, wat danig uit de hand loopt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Afgelopen IFFR stond Nagasaki als regisseur centraal. Zijn nieuwe versie van deze zelfde film (behoorlijk afwijkend van (vertel)stijl) vond ik erg goed en ik ben blij dat ik deze versie ook nog op de valreep heb gezien.

De gepubliceerde artikelen gaven aan dat het een van de belangrijkste Japanse films is van de Jaren 80. Nou kan dat kloppen, want dat was bepaald niet de meest vruchtbare periode van Japanse cinema. Er was een nieuwe underground beweging die op kwam met 8mm films. Deze fiml hoort daarbij. Ook Ishii Sogo is in de jaren 80 daarmee opgekomen als ik me niet vergis.

Ik vond het een heel bijzondere ervaring, maar het is zeker niet ieders smaak. Erg Japans en soms erg hard en gewelddadig.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik zie dat de hoes hier is aangepast. Dit lijkt me meer de remake van 2005, of zie ik het niet goed?

avatar van danuz
Dit is die uit 1982, volgens mijn bronnen