De Ontkenning (1992)

Alternatieve titel: Denial

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Tom Verheul

Een vrouw van dertig. In haar jeugd is zij seksueel misbruikt door haar vader. Mishandeld door haar moeder en slachtoffer geworden van een groepsverkachting. Ze heeft het overleefd door een aantal persoonlijkheden af te splitsen (Meervoudig Persoonlijkheids Syndroom). Het verleden beheerst niet alleen het leven van Brigitte maar ook dat van de afgesplitste personages. Ze omringen haar, dringen zich op en nemen soms haar leven over. Zowel de alters als Brigitte zelf hebben de neiging de traumatische gebeurtenissen te ontkennen. Maar om werkelijk verder te kunnen leven is de waarheid onontkoombaar.

kappeuter (moderator)
Uit Trouw, 15 juni 1992:
De documentaire 'De Ontkenning' van de Nederlandse cineast Tom Verheul is winnaar geworden op het eerste Europese festival Psy '92, voor films over geestelijke gezondheidszorg. Er waren 230 films en videoprogramma's ingezonden.

avatar van Donkerwoud
Over een vrouw met meerdere persoonlijkheden die zich via haar verschillende karakters wapent tegen de traumatische gevolgen van vermeend seksueel misbruik door o.a. haar vader. Het heeft iets van exploitatie om zo dicht te zitten op iemand die met ernstige psychiatrische stoornis kampt. Bij mij blijft er een nare smaak over of dit nou echt op een mooie manier een bepaald ziektebeeld en helingsproces verbeeldt, of dat de maker ernstig nalatig geweest is in het vooronderzoek naar zijn onderwerp. Zeker als je dan leest dat nabije familieleden hier radicaal anders tegenover staan (wat overigens in de documentaire ook al voorspeld wordt door deze mevrouw.)

Maar het is niet ondenkbaar dat het ziektebeeld maakt dat zij dingen ervaart die in juridische zin niet waar te maken zijn. Dan hoeft zij uiteraard niet te liegen of bewust de feiten te verdraaien, maar het kan goed zijn dat het juist haar ziektebeeld is dat zij de dingen anders ervaart dan ze daadwerkelijk gebeurd zijn. Het lastige is dat je uiteraard niet wil beweren dat zij over haar mogelijke misbruik liegt. Aan de andere kant kun je ook niet zomaar haar verhaal slikken en op voorhand de beschuldigde partijen gaan veroordelen. Dan vraag ik mij oprecht af of je een documentaire als dit moet willen maken.

avatar van Donkerwoud
Na het lezen van dit artikel ga ik een halve ster omlaag: Zó erg, dat moet wel waar zijn - Cultuur - TROUW