Buy the Ticket, Take the Ride: Hunter S. Thompson on Film (2006)

Documentaire

geregisseerd door Tom Thurman
met Johnny Depp, Sean Penn en Gary Busey

Hunter Stockton Thompson (18 juli 1937 - 20 februari 2005) was een Amerikaanse journalist en schrijver. Hij wordt beschouwd als vertegenwoordiger van de new-journalism: Werkelijke gebeurtenissen en sociale -, en politieke analyses worden vermengd met fictieve geschiedenissen en drugsvisioenen. zelf noemde hij het Gonzo-journalism. Zijn bekendste werk is "Fear and Loathing in Las Vegas", dat in 1998 door Terry Gilliam zou worden verfilmd met Johnny Depp en Benicio Del Toro. Deze documentaire behandeld het leven en werk van Thompson en de verfilmingen die tot stand kwamen. Een keur aan sterren o.a. Johnny Depp, Bill Muray, Gary Busey, Sean Penn, Benicio Del Toro halen herinneringen op aan deze extravagante en soms geflipte schrijver.

avatar van as
as
Beetje tegenvaller dit. Docu begint hilarisch met Gary Busey. De openingscene is het echt waard om gezien te worden.
Hier te zien: http://www.youtube.com/watch?v=-iaNlobvJMY&feature=PlayList&p=71A847EB42644CC3&index=4

Docu behandelt het icoon Thompson, zijn schrijverschap en de vertaling van zijn werk naar film. Maar niets gaat echt de diepte in. Daarmee laten de makers een ongelofelijke kans liggen. Thompson is bij uitstek een dankbaar figuur en onderwerp waar je veel meer over te weten wilt komen.
Hier en daar wat gesprekken met wat jeugdvrienden, een aantal acteurs met wat leuke anecdoten, maar daar blijft het bij. Nick Nolte doet de voice-over maar zijn gegrom is nauwelijks te verstaan.
Verder niets nieuws onder de zon voor mensen die Thompson al wat langer kennen.

3*en

avatar van streeter
Het is interessant maar deze documentaire heeft geen sterke focus. Het gaat van HST naar de films over HST, met te veel onnodige talking heads.

Ben het met mijn voorgangers eens. Leuk, interessant, maar we wisten het al.

Ik kan iedereen "Breakfast With Hunter" aanraden!

***

avatar van danuz
Blijft toch vaak weer bij bio docu's: Ik wil het subject zelf zien! Mensen kunnen wel over 'het' praten, maar laat nou eens een kwartier of langer HST zelf in beeld. Of reciteer meer van het werk (heb zelf nooit wat van hem gelezen, valt net buiten mijn interesseveld eigenlijk, had daarom wel behoefte om even wat pagina's te horen). Verder best aardige docu, met ergens in het midden ineens een wat vreemde concentratie op die paar films (Fear and Loathing en Where the Buffalo Roam).