Kinky Friedman: Proud to Be an Asshole from El Paso (2001)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Simone de Vries
met Kinky Friedman, Bill Clinton en Lyle Lovett

Kinky Friedman is een joodse, Texaanse countryzanger, oprichter van The Texas Jewboys en schrijver van veertien hilarische detectiveverhalen over Kinky Friedman, de joodse, Texaanse countryzanger annex detective. Friedman maakte furore - en zette kwaad bloed - met controversiële songs als 'Ride 'em Jewboy' (de eerste countrysong over de Holocaust). Simone de Vries maakte een portret van deze eigenzinnige cultheld, onder andere in zijn vervallen caravan, waar zijn succes als schrijver begon. Behalve Friedman komt een aantal van zijn bewonderaars aan het woord, waaronder Lyle Lovett, countrylegende Willie Nelson (die een hoofdrol speelt in een van zijn romans) en Bill Clinton, die vertelt hoe Friedman hem eens een van zijn onafscheidelijke Cubaanse sigaren aanbood. Clinton kon de sigaar - vanwege de boycot - niet aannemen, waarop Friedman zei: 'Zie het niet als het steunen van hun economie, maar als het verbranden van hun velden.'

kappeuter (moderator)
Amazon (dvd)