To Monon, tis Zois tou Taxidion (2001)

Alternatieve titels: The Only Journey of His Life | Tο Mόνον της Zωής του Tαξείδιον

1 stem

Turkije / Griekenland / Bulgarije
Drama / Familie

geregisseerd door Lakis Papastathis
met Lazaros Andreou, Mustafa Avkiran en Metin Belgin

Einde 19de eeuw werd de schrijver Georgios Vizyenos opgenomen in naar een psychiatrische inrichting te Athene. Kort hiervoor hij had een obsessieve passie voor de twaalfjarige Bettina. Tijdens zijn periode in de inrichting probeerde hij zijn herinneringen van zijn jeugd in Constantinople en Thracië weer op te halen en tevens spitte hij ook door zijn literair werk heen die op deze herinneringen waren gebaseerd. Hij kan echter geen onderscheid maken tussen realiteit en fictie. Zijn hoofdpersoon in deze herinneringen was zijn grootvader, die de eerste tien jaren van zijn leven gekleed ging als een meisje, omat hij werd gedwongen zijn geslacht te verbergen om zo de militaire dienstplicht te ontvluchten. Vizyenos? grootvader leefde zijn gehele leven in sprookjes- en dromenwereld beïnvloedde zo de psychologische ontwikkeling van zijn kleinzoon.