Tilburgers (1999)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Joost Seelen

Tilburgers is een documentaire waarin de 'ziel' van Tilburg wordt blootgelegd. Het bijzondere, het typische en het samenbindende van de Tilburgse burgers en samenleving worden in beeld gebracht. Maar nog dieper wordt ingegaan in de problemen met de bevolkingsgroepen. Ook is er aandacht voor de gemeente-besturen.

neo (crew)
Niet geheel verrassende hoge stemmen

kappeuter (moderator)
Wat een wanhopig gezicht op de poster.

Is de samenleving in Tilburg zo spraakmakend dan dat hier een documentaire over gemaakt word.
Wat is dan zo het wezelijke verschil met een Tilburger of al de andere mensen in de andere steden en dorpen in Nederland?

Geen idee, de kermis misschien .

Ja dat zou wel eens goed kunnen.

HeatWave schreef:

Ehm, dat iemand het de moeite waard vindt om er een docu aan te wijden?

Trouwens, ik ben geen geboren en getogen Tilburger, ik woon er pas 2,5 jaar en ben nog steeds van 'boven de rivieren'. Maar waar ik nu nog steeds het meest van opkijk in deze stad, is dat de inwoners zo apetrots zijn op hun stad, dat ben ik in maar weinig andere steden en dorpen zo intens tegengekomen. (Met uitzondering van Rotterdam )

En juist dat laat deze docu in mijn ogen heel goed zien.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Nou, ik ben dus wel een echte "kruikenzeiker" en Tilburg verdient geen schoonheidsprijs inderdaad. De stad heeft elementen die in het voormalig oostblok niet zouden misstaan. Toch hou ik zoals de meeste Tilburgers wel erg van mijn stad, geen enkele plaats op de wereld waar ik me zo thuis voel. En ja zelfs een bepaalde trots is mij niet onbekend, zal in den vreemde dan ook altijd fel de geboortegrond blijven verdedigen.

Toen deze film op de buis kwam woonde en werkte ik in de randstad, Heemstede om precies te zijn (ja , ik weet het... maar iedereen maakt zo zijn fouten hè ). Kwam de dag erop toch een beetje met een plaatsvervangend gevoel van schaamte op m'n werk. Zover ik mij herinner geeft deze documentaire toch niet zo'n florissant beeld over mijn geliefde geboortestad en haar inwoners. Om het maar oneerbiedig te zeggen, de plaatselijke dorpsgekken krijgen wel erg veel aandacht.
Slechts die oude kerel op zijn balkonnetje in Tilburg-Noord vanwaar hij de hele buurt in de gaten kon houden was leuk en gaf een beetje een beeld van de charme van "typische tilburgers", had graag meer van dat volk gezien.

Het beeld wat me van deze documentaire is bijgebleven is vooral dat van een soort achtergesteld gebied met rare mannetjes. En dat is jammer want die dagen zijn echt al lang geteld. Het blootleggen van de 'ziel' van de tilburgers, geloof niet dat de maker daar goed in geslaagd is helaas. Misschien vergis ik me maar voor nu geef ik een hele voorzichtige 2.5*.

Wel leuk dat deze nu ook toegevoegd is op de site trouwens.

Tilburgers ... ik ga ze niet over één kam scheren, maar mijn eigen neefje (net 18 jaartjes oud geworden) waant zich superieur. Vooral t.o.v. van de "boeren" hier uit Limburg. Misschien is deze docu wel leuk leedvermaak.

Dustyfan schreef:

Moeten vast weleens wat docu's zijn gemaakt over trotse Rotterdammers!

Zou het?

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
HeatWave schreef:

Ik heb vanmiddag het boek; "Tilburg - Stad met een levend verleden; De geschiedenis van Tilburg vanaf de steentijd tot de twintigste eeuw" gekocht. Met maar liefst 592p

FisherKing
Dat boek hebben wij ook

kappeuter schreef:
Wat een wanhopig gezicht op de poster.

Hoe zou jij kijken als je in Tilburg woont....?

LOL!

Wouter schreef:

Hoe zou jij kijken als je in Tilburg woont....?

veron35
Wouter je bent echt gedist.

avatar van 606
Ik als Tilburger wist niet eens dat er een docu was hier over

avatar van Ebenezer Scrooge
Wat is deze?