Pismak (1985)

Alternatieve titel: Write and Fight

Polen

geregisseerd door Wojciech Has
met Wojciech Wysocki, Gustaw Holoubek en Janusz Michałowski

Aan het begin van de Eerste Wereldoorlog wordt Rafal, een jonge uitgever van een tijdschrift, vanwege blasfeme artikelen gevangen gezet. De magistraat van het Poolse stadje onder Russisch beheer verdenkt hem tevens van deelname aan een geheime politieke beweging. In de gevangenis heeft Rafa? veel gelegenheid om over zijn leven na te denken, maar hij begint ook aan een lang gekoesterd plan: het schrijven van een boek. Bovendien krijgt hij een aanval van tyfus. Als hij weer opkrabbelt uit zijn koortsdelirium, is de frontlinie het stadje gepasseerd en wordt hij vrijgelaten. "Dit is geen tijd voor literaire fictie", en hij besluit zijn vaderland te helpen verdedigen.