Eve Giden Yol 1914 (2006)

Alternatieve titel: The Road Home

Turkije
Drama / Oorlog

geregisseerd door Semir Aslanyürek
met Erdal Besikçioglu, Melisa Sozen en Metin Akpinar

Mahmut (Erdal Besikçioglu) ziet zich genoodzaakt zijn geliefde en zijn huis te verlaten om in Zuid-Oost Turkije te vechten in de loopgraven van deze Eerste Wereldoorlog. Op weg naar huis droomt Mahmut over de hereniging met zijn geliefde, maar tegelijkertijd koestert hij wraakgevoelens jegens de personen die hem deze oorlog hebben aangedaan. Hij komt onder meer de bekende Engelse spion Lawrence of Arabia tegen op zijn weg terug.

Nou weer een turkse flop film. Net als Turks in Space (Dunyayi Kurtaran Adamin Oglu) scoort dit film ook erg laag Beyazperde - Eve Giden Yol 1914 - Eve Giden Yol 1914

Ersial
Heb je m al gezien dan? Ik neem aan dat je dit zegt omdat je alleen t negatieve reacties hebt gelezen op beyazperde.com.

Ersial schreef:

Jah sorry heb geprobeerd positieve reacties te vinden maar geloof me voor deze film bestaat dat niet

Ersial
Haha, ik geloof je best. Maar ga m toch zien uit nieuwsgierigheid. Heb de teaser gezien en moet zeggen dat t er niet verkeerd uitziet. Vooral t muziek vind k goed..

Voor mensen die m willen zien

de film is nog niet eens in de bioos en nou al een stem uhm uhm

avatar van Mug
Mug
De film draait al hoor (Eindhoven is niet geheel Nederland salako...)

Heb hem in Istanbul gezien, prachtig film

Ersial
Salako film draait al 2 weken in Turkije. Heus heb je in Turkije ook internet waar de Nederlandse Turken dus stemmen, geloof me

Ersial
Heb de film gezien. Mooi acteerwerk van ieder personage. Sommige scènes bezorgen me kippenvel. Wat me opviel van de film is de ondertiteling. Het wordt steeds beter. Over t film algemeen zeg ik weinig. Bekijk m zelf maar. Ik zeg alleen; Verwacht er niet té veel van.

avatar van sehzades
vreselijke film, onsamenhangend, vol met clichés en onrealistische scenes

Verhaal is te simpel en onsamenhangend, waardeloos. Bepaalde scene's zullen door alevieten zeer gewaardeerd worden. Precies gemaakt door mensen die hun hekel hebben aan hun verleden, bepaalde scene's zeggen genoeg.

avatar van kahraman
aardige Turkse eerste wereldoorlogfilm.
erdal besikcioglu is zeer sterk aanwezig als de ongelukkige mahmut, die van de ene belabberde situatie in de volgende terecht komt. Het gevoel van machteloosheid, de sfeer, de zinneloosheid van oorlog en het harde leven zowel in de arabische woestijn als in het zuidoosten van Turkije van 1914 worden geloofwaardig in beeld gebracht.
de verhaallijn bevat inderdaad veel cliches, maar dat vind ik eerlijkgezegd niet erg. een romantisch verhaal ten tijde van een oorlog is gedoemd een groot aantal cliches te gebruiken, het past eenmaal bij de genre. het valt erg mee als je het vergelijkt met een film als pearl harbor 2001
NB dit is geen familiefilm .

avatar van kahraman
Hastayim_Sana schreef:
ik vond juist die scenes heel mooi, en ik ben zeker geen aleviet. het geeft een mooi contrast met al het geweld en onrechtvaardigheid die de rest van de film kenmerken. de symboliek, de tragedie van de verhaal van Hz. Ali en zijn kinderen past best wel bij het verhaal van deze film.