Tsunami: The Aftermath (2006)

Alternatieve titel: The Aftermath

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
187 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Bharat Nalluri
met Toni Collette, Hugh Bonneville en Tim Roth

Tsunami: The Aftermath volgt een aantal personages die de tsunami van december 2004 overleefden: een jong stel dat op zoek is naar hun kind, een Thai die zijn familie heeft verloren en uit alle macht probeert te verhinderen dat projectontwikkelaars alle grond van zijn dorp opkopen, een reddingswerker die omvang van de catastrofe maar nauwelijks kan bevatten, een Britse ambtenaar die alle vertrouwen in het systeem verliest, en een Thaise meteoroloog wiens tijdige waarschuwing in de wind werd geslagen.

avatar van Purmerend
Op imdb.com staat de poster, maar ik kan hem daar niet in het groot vinden.

avatar van Flykie
Waarom maken ze hier nu weer een film van ?? Ook triest * zucht *

lijkt me logisch...van vrijwel elke belangrijke gebeurtenis komen er films..
Dus ook van dit

Sugakiss
Ik snap deze niet hoor....waarom eindigt het zo vaag?

Sugakiss schreef:
Ik snap deze niet hoor....waarom eindigt het zo vaag?

Omdat volgende week deel 2 komt zie info bij de poster....

nou!! echt gemeen van die deel 2
volgende week mag ik hem nie sien want dan is de vakantie voorbij........

nouja tis een mooie film voor het eerste deeel

avatar van ChielB
Vrij commercieel uitgebuite docu. Weinig meeslepend en van de acteurs had ik ook wel meer verwacht.
Toch enigzins jammer dat ze hier weer een zogenaamd 'episch verhaal' hebben proberen te maken...

ChielB schreef:

Hmm...vindt juist dat de film "eerlijk"is gebracht.
Geen overdreven emotionele overtrokken produktie.
Maar eentje die de feiten belicht.

neo (crew)
Ik snap het even niet. Dus iedereen heeft nu al op slechts het uitgezonden eerste deel gestemd?

Art
Volgens mij wel. Dat zie ik ook bijvoorbeeld bij een 49 Up die ook in twee delen wordt uitgezonden.

avatar van ChielB
neo schreef:

We zijn niet het eerste land waar deze serie wordt uitgezonden, dus er zijn meerdere manieren om alles al gezien te hebben. Pindakazen of kijken via buitenlandse zenders helpt vaak wel.

Heb beide delen gezien en op basis daarvan gereageerd. Vind het een beetje jeukerige documentaire, net zoals al die 'sympathieke' films over de aanslagen van 11 september.

neo schreef:

Ja, en dat betkend dus dat het nu al redelijk goede films is. Naja miniserie.

OT: Wat mooi gemaakt. Echt goed, en je krijgt er nu ook een ander beeld op. Toen het gebeurde waren wij allemaal gewoon gezellig kerst aan het vieren en dachten we er nauwelijks aan. Maar nu zie je het van de andere kant en dan is het toch wel een beetje slikken.

Zeker dat ik aankomende woensdag het slot ga kijken

avatar van Koos
Dit lijkt me echt heeelemaal niks...

avatar van JorritS
Dus ik begrijp dat vanavond al het tweede en laatste deel is?

avatar van JOHNNY DEPP(L)
hoezo ik maak even een kansloze film!

hier kun je toch geen film over maken
het is al erg genoeg wat dr is gebeurd!

Art
Inderdaad een vreemd berichtje, zeker van iemand met Titanic in de top 10

JOHNNY DEPP(L) schreef:
hier kun je toch geen film over maken
het is al erg genoeg wat dr is gebeurd! *

dus er moeten geen films gemaakt worden over iets ergs?! Dan ben ik bang dat er weinig overblijven..

avatar van rondh
JOHNNY DEPP(L) schreef:
hoezo ik maak even een kansloze film!

hier kun je toch geen film over maken
het is al erg genoeg wat dr is gebeurd!

Dat wat met de Titanic is gebeurd is natuurlijk niet erg

Sowieso een stompzinnige redenatie...

Dit lijkt me trouwens een waardeloze film. Behalve dan het feit dat we even de dood van 250.000 mensen commercieel uitbuiten, vind ik de subtitel echt naadje en ik vond hem voor de titel van de expansie van de videogame van Red Alert al gewoon te slecht.

Yuma Q. schreef:

Ik zie het verband niet tussen beide...

Goed en sereen gemaakte film over het drama dat plaats vond eind 2004.
Iedereen zal zich waarschijnlijk de beelden nog wel herinneren die op 2de Kerstdag op de nieuwsuitzendingen verschenen.
Deze film handeld over wat er met de mensen daarna is gebeurt, aan de hand van enkele personages.
Het is zeker geen rampenfilm die je hier te zien krijgt, het gaat hem alleen om de werkelijkheid en hoe er toch nog steeds mensen zijn die een ramp als dit weten uit te buiten voor hun eigen profijt.
De ramp was nog geen week oud en er werden al gronden ingeplamd door grote bouwpromotoren om er grote resorts op te bouden, terwijl de bevolking nog op zoek was naar hun vermiste en waarcshijnlijk overleden familieleden.
Dit is een film die je moet gezien hebben om te weten wat de overlevenden meemaakten, en vooral dan die overlevenden die iemand verloren hadden en vruchteloos op zoek gingen naar hen.
Op Tim Roth na zijn alle andere acteurs voor mij onbekend, en dat maakt de film misschien nog beter. Een grote naam zou alleen maar afleiding geven aan de eigenlijke bedoeling van de film.

avatar van james_cameron
Verrassend subtiel en emotioneel drama, dat nu eens niet op simpele wijze een ramp exploiteert maar intelligent en krachtig met het onderwerp omgaat. De ramp zelf is amper te zien maar is wel overtuigend in beeld gebracht. Zeer beklemmende openingsscene ook. De titel geeft al aan dat de film draait om de nasleep, zowel voor de personages als voor het land. Voortreffelijk geacteerd, vooral door Chiwetel Ejiofor, uitstekend geregisseerd, prachtig in beeld gebracht en voorzien van een sterke score.

Het is een overweldigend drama dat je alle emotie en onmacht weer doet voelen van die 2e kerstdag 2004, het ongeloof, de pijn die ze moesten doorgaan. Het is zo echt, en ik moet zeggen dat ik wel af en toe een traantje heb gelaten.

Zo zie je ook weer hoe de mens kan reageren op buitengewoon verwoestende situaties, het heeft ook een betekenis, hoe simpel ook, want het leven van ieder die het meemaakte is voorgoed veranderd. Ik herinner me nog goed dat we hier ook hulp probeerden te geven, hoe klein ook...

Der acteerprestaties zijn ook goed, zeer overtuigend en emotioneel gebracht. De score is ook zeer goed, het voegt nog meer emotie toe aan dit overweldigend drama.

Ik snap niet goed waarom hier zulke slechte reviews bij staan. Ik vond het een ontzettend goed gemaakt docu/serie. Niet extra spannend gemaakt of een mooi eind eraan geplakt, gewoon zoals het is, heel ingrijpend, mooi gemaakt..

Aangrijpende docu/film die aanzet geeft tot nadenken.
De 3 uren gingen vlotjes rond en e had ook het gevoel dat er niets werd overgeslagen.
Het einde daarentegen was nogal verwarrend en bracht niet echt 100% duidelijkheid

Hankieh
Is dit nou vanavond beide 2 delen of alleen deel 1?

avatar van Mr. Chiel
Vamavond deel 1, volgende week deel 2.

Om 22.00 uur komt Aspe al dus dat past nét niet

avatar van Ditto
Hoe is het mogelijk dat hier slechte reacties op komen?
Hoezo je mag over zo'n dingen geen film maken?!
De tsunami is nu 8 jaar geleden en is een uiterst goede manier om zo'n drama terug onder de aandacht te brengen.
Hoe kan je nu niet inzien dat deze film niet gemaakt is om winst te maken, maar om een verhaal naar buiten te brengen en er de aandacht op te vestigen dat de problemen nog lang zullen aanslepen.
Ik was 11 toen de tsunami toesloeg en hoewel ik wel besefte dat het een enorme ramp was, dringt het nu, na deze film gezien te hebben, pas écht echt door.
Bovendien is er aandacht voor heel veel verschillende standpunten (ook die van de hulpverleners), fenomenen (zoals de neiging een gelijkend kind van iemand anders mee te nemen) en verhalen (het plot rond de hotelketen die de gronden usurpeert is ongelooflijk sterk, alsook het aspect van de godsdienst, waardoor ongeïdentificeerde lichamen werden verbrand).
Ik denk dat zeer veel slachtoffers blij zouden zijn dat hun (of een soortgelijk) verhaal onder de aandacht wordt gebracht door een medium dat het grote publiek bereikt.
Mensen in nood zijn en blijven afhankelijk van de aandacht voor hun problematiek!