The Odyssey (1997)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Griekenland / Turkije
Avontuur / Fantasy

geregisseerd door Andrey Konchalovskiy
met Armand Assante, Greta Scacchi en Isabella Rossellini

Verfilming van het epische gedicht van Homeros. Nadat de Grieken met behulp van een list van Odysseus Troje veroverd hebben, kunnen ze eindelijk naar huis terugkeren. Odysseus heeft echter een aantal invloedrijke goden tegen zich gekregen, waardoor zijn terugreis naar Ithaca niet zonder hindernissen verloopt. Zijn vrouw Penelope wordt intussen belaagd door een groep mannen die haar probeert te overtuigen dat Odysseus omgekomen is, in de hoop dat zij één van hen zal hertrouwen.

avatar van Iron Maiden

avatar van notsub
Deze film wordt gedragen door het schitterende verhaal. Het is duidelijk een goedkopere productie en dat is helaas iets te goed te zien, bijvoorbeeld tijdens sommige special effects. Het slepende verhaal is mooi van opzet en het fantasy karakter van de film is niet te groot om mij af te stoten. Ik heb dus bijna drie uur genoten van dit verhaal en hoop van harte dat er eens een echte grote productie van gemaakt wordt.

avatar van rensie32
Ik vond het een redelijke film. Het verhaal zat goed in elkaar en als de film wat grootser zou zijn aangepakt, had ik zeker twee punten extra gegeven.

Ten eerste begin ik bij de acteurs. De zoon van Odysseus is gewoonweg een slechte acteur waaraan ik me heel de tijd ergerde. De rest van de cast speelde matig tot goed.

Het verhaal van de film zat goed in elkaar met een toch wel redelijk voorspelbaar einde, zoals in het boek. Dan komen we ook gelijk bij hét slechte punt van de film: de special effects. Als het budget wat groter zou zijn geweest, zou de film toch een stuk beter zijn geweest.

Al bij al vermaakte ik me toch wel bij het zien van deze film, het is dan ook een opeenstapeling van interessante gebeurtenissen. Aangezien het gewoon een gemiddelde film is, heb ik de film 3 sterren gegeven.

avatar van huVILEub
We zijn de film nu aan het kijken in de klas... het verteld het verhaal goed. Maar hij lijkt zo oud en komt maar uit '97. Ben ik gewoon verwend met films van nu of lijkt hij echt oud?

huVILEub schreef:

De film speelt zich af tijdens de Trojaanse Oorlog tussen omstreeks 1218 en 1209 v. Chr..

Maar dat zul je waarschijnlijk niet bedoelen, .
Dit is een miniserie gemaakt voor de tv met een stuk minder budget maar ik moet zeggen dat ze hier goed ingeslaagd zijn.
Ook de cast is prima met een goede Armand Assante als de titel figuur.

avatar van huVILEub
Ja dat wel, maar hij geeft de indruk oud te zijn. Ik bedoel zoals ze praten etc.

domkey
Iron Maiden schreef:
wat een acteertalent, die armand

Heeft hij dan zoveel pareltjes op z'n naam staan?

avatar van yeyo
huVILEub schreef:

Logisch dat ze nogal archäisch spreken in een film die zich 3000 jaar geleden afspeelt, Amerikaanse slang zou hier nogal ongepast zijn.

avatar van huVILEub
Ja, daar heb je gelijk in.

vandaag gekeken en was zeer verrast

vandaar ook 4,5 ster

goede acteur trouwens armand

avatar van yeyo
boldhead schreef:
goede acteur trouwens armand

Hoe familiair

Armand Assante is geen blockbuster maar een gewoon goede degelijke acteur.

Het verhaal van Homerus leent zich uitstekend voor een epos als deze, alleen moet het budget dan eigenlijk wel wat hoger, al meen ik me te herinneren dat dit destijds de duurste miniserie ooit was. De special effects zijn lang niet altijd overtuigend en de cast is matig; met name de zoon acteert slecht. Assante heeft charmisma en uitstraling en een goede stem bovendien.
Het tempo zit er goed in al halen de slappe scenes 'thuis'' de vaart er wel wat uit. Er komende veel personages in voor maar van karakterdiepgang is geen sprake.
Een wat wisselvallige productie maar wel vermakelijk.

avatar van PascaL
Vroeger met geschiedenis gekeken. Die lerares was goed bezig.. Sindsdien altijd fan geweest van deze film en het verhaal. Ben benieuwd of dit verhaal ook een remake krijgt de komende jaren, aangezien de griekse mythologie vrij hot is op het moment

avatar van AjaxRulezzz
Wat een slechte film, slechte acteerprestaties, slechte special effects, de enige die een beetje kon acteren was Armand Assante. Daarnaast waren de vechtscènes nou ook niet echt mooi, ik kom niet verder dan een 2.

avatar van huVILEub
De Film is niet goed, maar heeft een groot pluspunt. Het verhaal, ik vind de Griekse Mythologie interresant en deze film verteld het vergaal goed. Het is natuurlijk wel een low-budget, en daarmee hebben ze toch nog een aardige film opgezet. Natuurlijk niet de gevechten van 300, maar die vond ik overigens ook niet geweldig.

avatar van The Almighty
Redelijke film. Zonder het mooie verhaal had ik deze film 0.5* gegeven, want de acteerprestaties waren natuurlijk bagger en de special effects waren ook niet echt geweldig.

Het verhaal zit best wel aardig in elkaar.
Maar de film wordt hier en daar genekt door al te goedkope special effects.Behoorlijke zit als je hem in een keer afkijkt

2,5*/3*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een film dat gelukkig nog kan teren op een sterk en bekend verhaal met de nodige avontuur. Te vergelijken met verhalen als Gullivers travels, Around the world in 40 days of Journey to the center of the eart. Leuk om te zien waar Odysseus nu weer terecht komt en welke avonturen hij zal meemaken. Avontuur van de bovenste plank.

Alleen ligt dit plank niet erg hoog, want acteerwerk is niet echt goed (klein understatement) en ook visueel is dit zeer koud en weinig creatief. De enige keer dat ik echt verrast werd was als de zoon van Odysseus één van die kerels met een speer optilt en een dikke meter van de grond in de muur spiest. Op 173 minuten is dat ook niet echt veel natuurlijk. Net genoeg om niet weg te zappen naar kooptv, maar ook niet echt om naar huis te schrijven. Met dank aan het verhaal, niet aan de filmmakers.

Met een cast als dit had ik toch iets meer verwacht van deze film.
Het verhaal zit wel goed, maar toch is de film naar mijn mening iets te lang, het wordt soms wel wat saai. Een uurtje minder had best gekund.
Maar de DVD heeft me welgeteld één € gekost en dat is de film wel meer dan waard.

avatar van 606
Zeer degelijke miniserie met een goed verhaal.
Prachtige beelden en natuur fraaie kostuums en de effecten waren ook lang niet zo slecht.
Ook de acteurs zijn allemaal goed.

3,5 ster

communicator
8 jaar geleden dat ik deze voor het eerst zag. Toen vond ik deze film helemaal te gek, ondertussen is het wat gerelativeerd. Het is een mooie film, met veel prachtige gebeurtenissen en het verhaal is natuurlijk zo historisch en mooi als maar zijn kan. Dat is echter niet een reden om deze film te kijken. Deze film is wel interessant, maar het is geen toppertje. Meer een filmpje die je ooit gezien moet hebben. Waarschijnlijk liggen de mankementen bij de langdradigheid en het spectaculaire. De vechtscènes zijn niet overdonderend. Desalniettemin een film die je waarschijnlijk niet snel vergeet.

avatar van RuudC
Mooie verfilming van het meesterwerk van Homerus. Hier en daar wat rare aanpassingen, want Hector daagt Achilles helemaal niet uit in de Trojaanse oorlog, om maar een voorbeeld te noemen. De verschillen zijn maar klein, maar misschien daardoor juist vreemd dat het aangepast is. Verder is het verhaal uitstekend uitgevoerd. Het decor is prachtig. De special effects zijn soms erg goed (helemaal voor een serie). Armand Assante zet een fantastische Odysseus neer, maar niet de gehele cast scoort een voldoende. In ieder geval is het verhaal redelijk intact gebleven en zijn de Griekse goden niet verbannen.

avatar van eavymetal
Iron Maiden schreef:
wat een acteertalent, die armand

Acteertalent heeft hij zeker,maar het is alleen jammer dat hij een ongelukkige filmkeuze blijkt te hebben, waarmee ik wil zeggen dat hij in veel mindere films te zien is.

avatar van Iron Maiden
inderdaad, zelfde vind ik gelden voor James Woods.

In het begin kwam deze film moeilijk op gang. Ook halve wege de film pakte hij me niet helemaal.. maar al snel zat ik er weer helemaal in. Ik zou deze miniserie eigelijk 2.5 ster moeten geven maar door de goede acteer prestatie van de hoofdrolspeler(armand assante) krijgt deze een punt extra... Laatst heb ik ook Jason and the argonouts gekeken en dan zie je dat er veel vergelijkingen zijn. Het lijkt wel of Jason and the argenouts een kopie is van deze film..
Deze film is een aanrader...

Sorry maar ik vind deze film echt niet zo goed als iedereen hier zegt.
Natuurlijk is het verhaal van de Odyssee mooi maar bepaalde dingen zijn gewoon verkeerd gedaan
De scène waarin Odysseus water haalt uit een watervalletje en het watervalletje tegen hem begint te praten was gewoon lachwekkend... Ook bijv de Cycloop zag er niet uit. Ik begrijp dat het geen echte Hollywoodfilm is, maar als je de goeie effecten niet in huis hebt, ga dan niet de Odyssee verfilmen.
Ondanks dat zitten er wel een aantal leuke stukken in de film, bijvoorbeeld de scène waarin Odysseus de pijlen afschiet, eerst door alle bijlen en daarna door de vrijers, die was heel mooi gedaan

avatar van rcuppen79
In de jaren 90 vond ik deze miniserie geweldig, maar vorig jaar heb ik hem nogmaals gezien (voor het eerst in 13 jaar) en toen bleek dat ze toch niet zo geweldig was als ik me meende te herinneren.

Voor tv-begippen ziet deze miniserie er aardig uit, met mooie kostuums en decors, degelijke effecten (van o.a. de Jim Henson Studio) en mooie fotografie van de prachtige locaties gefilmd in Malta en Turkije. Armand Assante is een uitstekende Odysseus en tilt de serie naar een hoger niveau. Ook Scacchi overtuigt als z’n vrouw die 20 jaar lang op haar man wacht. De rest van de cast steekt hier echter bleek bij af en met name de bijrollen van bekende acteurs zijn soms tenenkrommend slecht.

Het verhaal is op momenten behoorlijk saai en diverse scènes zijn zelfs ronduit slaapverwekkend. Toch over het geheel is The Odyssey geslaagd te noemen. De serie werd een groot succes en kreeg een Emmy Award voor de regie van Andrey Konchalovskiy. Francis Ford Coppola was één van de uitvoerend producenten.

avatar van coldstorm
De film werd pas beter toen zijn mannen dood waren ik zat echt te wachten tot ze dood gingen wat een overdreven acteurs waren dat en ik heb idd wat fouten in deze film gevonden
B.V.toen zijn zoon werd geboren zag je totaal geen vocht of bloed of navelstreng
en dat ierritante kereltje met odyssius heeft 1 zoon damd wat slecht.

daar heb ik mij aan geirriteerd.
ik zat de hele tijd alsjeblieft laat zijn mannen dood gaan.
pas nadat moment ben ik gaan genieten.

AMEN
en daarvoor krijgt deze film van mij 5 punten.
ook al had 1 van zijn mannen nog geleeft zou deze film van mij 1 ster krijgen.

die moeder van hem vond ik het beste spelen in deze film
en de hoofdrol speler pas later.