Xun Cheng Ma (1981)

Hongkong
Actie

geregisseerd door Ronny Yu
met Yun-Fat Chow, Cherie Chung en Mui Sang Fan

China, het begin van de republiek. Het land is verscheurd door een bloedige strijd. Krijgsheren en hun bendes proberen de macht met geweld terug te krijgen van de Nationale Garde van Dr. Sun Yat-Sen. Voor het voortbestaan van de republiek is controle over de noordelijke bergen van China uitermate belangrijk, maar daar heersen de krijgsheren. Vier heldhaftige vrienden nemen de opdracht aan om een geheime vracht naar de bergen te brengen.

avatar van kungfuzombie
Een aardige kung fu. Alleen jammer dat de echte spectaculaire gevechten uitbleven. Positief is dat er geen flauwe hong kong humor in zit. De echte ster van de film is trouwens Leung kar yan.

niels1990
Ik wil deze film kopen maar,
is het wel de moite waart.

avatar van sinterklaas
Voor 1 euro helemaal geen tegenvaller. Zeer vermakelijk ouderwets Kung Fu filmpje met de jonge Chow Yun Fat. Wist trouwens niet dat Yun Fat zo goed vechten kon want ik zie hem meer als een gek in het ronde schieten. Nouja toch wel weer nieuw voor mij.

Plot is natuurlijk standaard maar je kijkt dit soort films ook alleen voor de vechtscenes.

avatar van niethie
Op een van de extra's op de dvd van Chrouching Tiger Hidden Dragon zij Yun Fat nog dat dat de eerste martial arts film was waar hij in speelde, hij zal zich hier dus wel voor schamen ofzo.

avatar van Baggerman
Grappig, want loopt niet zo af als dat je Hollywood-gehersenspoelde brein zou verwachten.

Voor een martial-arts film ook best mooi geschoten. Geinig gevecht was dat tussen Chow Yan Fat en die twee samenwerkende wetsdienaren! Vond ik wel apart!

avatar van Metalfist
Het harde leven van een postbode

Ronny Yu, het is een regisseur die na een korte periode in Hollywood terug in Hongkong verzeild is geraakt. Ik stootte gisteren op zijn nieuwste film (Saving General Yang) en ontdekte dat ik zowaar zijn debuut nog had liggen. Volgens IMDB is dat echter niet deze Postman Fights Back, maar Jiu shi zhe waar met uitzondering van de acteurs alle informatie onbekend is. Zijn Amerikaans werk (hoewel het allemaal lang geleden is dat daar nog iets van heb gezien) kan ik wel waarderen, maar ik had daarstraks nog wel eens zin in een kung fu flick en Chow Yun-Fat sla ik nooit af.

En het is wat een moeilijke zit geworden omdat de film zeker in het begin nogal onevenwichtig is. Ik heb ondertussen al wel wat Hongkong films zien passeren, maar wanneer ze snelsnel met allerlei namen beginnen te gooien dan geraak ik toch altijd even verloren. Het is pas wanneer de vier vrienden effectief samen op pad gaan dat de film echt op gang geraakt. En vanaf dan begint het interessant te worden. Het plotje rond de geheimzinnige inhoud van de kisten is bijzaak, al had ik niet verwacht dat het een gatling gun ging zijn, maar Yu weet me aangenaam te verrassen met een aantal andere elementen. Zo maakt hij een nogal brute film, ik kan me niet al te veel films herinneren waar kinderen frontaal in beeld worden neergemaaid met een gatling gun, en zien de gevechten er degelijk uit. Zeker naar het einde toe gaat Yu helemaal los en vliegen de ontploffingen je rond de oren. Beetje jammer dat hij het niet wat beter heeft kunnen doseren, want anders had hier wel een 4* in gezeten.

Tof om Chow Yun-Fat eens zonder pistolen te zien. Met de A Better Tomorrow trilogie kwam hij na jaren terug op mijn radar (ik had voorheen enkel Bulletproof Monk gezien) en via nog wat John Woo werk werd hij één van mijn favoriete actiesterren. In The Postman Fights Back gebruikt hij vooral zijn sjaal en het resulteert in een aantal sterke momenten. Het zou echter verkeerd zijn om alle aandacht op Fat te brengen, want Leung Ka-Yan (Broeder Ma, de postbode) is zeker even goed op dreef. Sowieso interessant om te zien dat Yu de actie tussen de 4 vrienden netjes weet te verdelen. Ieder heeft zijn time to shine en zo'n scène zoals op het ijs of het duel met de twee dienaars van de wet zijn gewoon sterk.

Komt wat traag op gang dus, maar voor de rest weinig op aan te merken. Vond de kwaliteit van de Hong Kong Legends DVD wel wat zozo trouwens. Chow Yun-Fat in één van zijn eerste rolletjes, maar hij doet het behoorlijk, net als de rest van de cast. Moet maar eens op zoek gaan naar het overige werk van Yu.

avatar van Richard_Voorhees
Ah, ik zie nu pas dat dit dus Ronny Yu's eerste film was. Grappig.
De film volgt een beetje een standaard verhaaltje over twee kampen die tegen elkaar vechten.
De vechtscenes worden nergens echt spectaculair, maar ze zijn wel degelijk. Verder wel leuk om een jonge Chow in een martial arts film te zien.
Echt zo'n filmpje die nog best te pruimen is voor de liefhebbers van het genre, maar het overige filmpubliek zal hier waarschijnlijk niet enorm veel aan vinden.

Niet echt Yu's eerste, maar de eerdere films staan niet op MM

Soort van missing link.

De invloed van de Shaw Bros cinema is nog érg voelbaar, maar tegelijkertijd neemt deze film toch ook afstand van die studiofilms en worden er elementen gerealiseerd die pas een goeie 10 jaar later volledig tot ontplooiing zouden komen.

't Is een vroege Yu en da's er ook wel wat aan te zien. Visueel wel een aantal pogingen om er wat van te maken, maar de uitvoering laat regelmatig te wensen over. Het mist zo ook wel een beetje de charme van het Shaw Bros werk, al wordt dat wel gecompenseerd door geloofwaardigere buitenopnames.

Opvallend hard ook, met op het einde ook nogal wat doden aan de kant van de helden. Zelfs Fat gaat er aan, al zal die z'n status toen nog wel anders geweest zijn. Grappig om de jonge Fat aan het werk te zien trouwens. Beetje apart ook, want hoewel hij geen echte villain is hier is hij toch een wat discutabel personage. In latere films is hij doorgaans toch de onbetwistbare held.

Woo-ping Yuen staat ook de payroll, dat komt vooral tot uiteindelijk in het gevecht tegen de duo-vechters en helemaal op het einde. Hij geeft de gevechten net dat beetje extra inventiviteit mee, waardoor het ook op dat vlak wel aardig is. Jammer genoeg zijn de andere gevechten van wat mindere kwaliteit.

Op zich geen heel vervelende film, maar hij valt een beetje tussen schip en wal in. Mist de charme van de Shaw Bros films en steekt wat schril af tegen de jaren '90 films die veel meer bij deze stijl aanleunen. Toch is het niet verkeerd om een keertje te zien. Geen grootse martial arts film, maar wel redelijke filler.