La Passion d'Augustine (2015)

Alternatieve titels: The Passion of Augustine | De Passie van Augustine

1 stem

Canada

geregisseerd door Léa Pool
met Céline Bonnier, Lysandre Ménard en Diane Lavallée

Simone Beaulieu is zuster Augustine geworden en nu overste van een klooster in Quebec. Gepassioneerd en veerkrachtig wijdt Zuster Augustine haar energie en haar muzikaal talent aan haar studenten. Wanneer ze aankwam, nam ze haar nichtje, Alice, een wonderkind inzake pianospelen, onder haar hoede. De school is een belangrijke plaats op muzikaal gebied die alle grote pianoprijzen in de regio in de wacht sleept. Daar weerklinken gestroomlijnde melodieën, arpeggio, walsen van Chopin en tonen van Bach. Maar wanneer de overheid in de jaren 60 met een nieuwe regeling voor het openbaar onderwijs begint, is de toekomst van Moeder Overste Augustine en haar zusters bedreigd.

Warme film over een meisjesinternaat, gerund door nonnen, dat door overheidsmaatregelen en door een stuurse houding van de generaal-overste in het nauw gebracht wordt. Prima geacteerd, in het bijzonder door Céline Bonnier en nieuwkomer Lysandre Ménard. Wat vooral blijft hangen is de prachtige muziek. Daar heb ik met volle teugen van genoten. Typisch zo’n film, die ik binnenkort nog een keer zal bekijken om mezelf een heerlijke, ontspannen avond te bezorgen.