Paperland: The Bureaucrat Observed (1979)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Donald Brittain

Met een ironisch-kritisch commentaar in voice-over bestudeert regisseur Donald Brittain in deze film de 'homo bureaucratus'. Het effect doet denken aan een natuurdocumentaire, waarin een diersoort wordt waargenomen, terwijl de voice-over zijn gewoonten, habitat en overlevingsinstincten beschrijft. Aan het begin wordt de bureaucraat, 'de meest gehate menssoort', vergeleken met een kakkerlak: schijnbaar nutteloos, met veel vijanden en niet uit te roeien. Samen met twee ex-ambtenaren bespreekt Brittain de nutteloosheid van commissievergaderingen, de absurde manieren waarop bureaucraten carrière maken en de verborgen betekenissen van ambtelijk taalgebruik.