Il Moralista (1959)

Alternatieve titel: The Moralist

Italië

geregisseerd door Giorgio Bianchi
met Alberto Sordi, Sylvia Lopez en Vittorio De Sica

Agostino werkt op het secretariaat van het Internationaal Bureau voor Moraal en Zedelijkheid. Achter deze façade gaat echter een heel andere Agostino schuil, hij is in feite de baas van een netwerk dat nachtclubs en danszalen exploiteert. Wanneer men achter zijn dubbelleven komt, staat men voor een moeilijke keuze, namelijk hem ontmaskeren met alle gevolgen van dien of de zaak in de doofpot stoppen.

Het bestaat ng steeds : censuur...in verre landen gelukkig, of in verre tijden...in dit geval IT anno jaren 50 via de organisatie OIMP, een duidelijke verwijzing naar de katholieke censuur in die tijd, er wordt zelfs beweerd dat het personage van Sordi gebaseerd zou zijn op een irl censor, die ook model zou hebben gestaan voor de figuur van de Filippo in het u gekende Boccaccio 70, in het Fellini segment met Ekberg.
Sordi zoals u ziet met uilenbrilletje en zich bij voorkeur ophoudend in allerlei obscure oorden, met een duidelijk satanisch genoegen. Vooral de nachtclub van F. Fabrizi wordt om de haverklap bezocht door deze fanaat, die als secretaris van de OIMP slechts De Sica boven zich moet dulden. Die probeert intussen zijn lelijke dochter Valeri- hier volop schmierend- aan zijn assistent te slijten.
De film ontaardt gaandeweg tot een serie groteske sketches, vooral de scènes in Munchen- opgenomen in cinecittà trouwens- waar we ook Perschy aantreffen als danseres, evenals - hoe schokkend- wat trannies en zelfs echte negers ! Dat was wat in die tijd. Uiteindelijk blijkt Sordi ook echt Sordi te zijn, als u begrijpt wat ik bedoel.
Misschien was de over the top kluchtigheid ook wel bedoeld om de scherpe kantjes ervan af te halen. Dat dan zonder succes : de censor sloeg terug door- zie poster- dit brave filmpje een 16 + rating mee te geven !
Werd wel een succes, wat ook geldt voor de score van Savina, het introliedje gezongen door Fred Buscaglione werd een hit.