Patrioterne (1997)

Denemarken
Documentaire

geregisseerd door Tómas Gislason

Wat doet angst met mensen en welke gevolgen heeft dat voor een maatschappij? Deze vraag stelde de Deense regisseur Tómas Gislason centraal bij het maken van Patrioterne. Voor zijn film reisde hij vijftig dagen door de Verenigde Staten om zijn eigen ervaringen in ‘God’s Own Country’ vast te leggen. Omdat ook patriottistische groeperingen hun boodschap makkelijk en goedkoop kunnen verspreiden via het internet, speurde de filmmaker naar contactpersonen op de hate-site en dook in een wereld waar angst, paranoia en samenzweringstheorieën regeren.