The Tiger's Tail (2006)

Ierland
Drama / Thriller

geregisseerd door John Boorman
met Brendan Gleeson, Kim Cattrall en Ciarán Hinds

Liam Leary is een zeer succesvolle en alom bewonderde zakenman in Dublin. Op een avond echter, komt hij een kopie van zichzelf tegen. Niet gewoon iemand die op hem lijkt, maar een dubbelganger in elk gedetailleerd opzicht. Slecht nieuws voor iemand die zichzelf uniek vindt. Wat nog erger is, is dat deze dubbelganger het op hem gemunt heeft en hem wil vermoorden.

avatar van Querelle
Het verhaal lijkt veel op 'wanhoop' van Nabokov, maar dan vanuit het perspectief van het slachtoffer. grappig!
Wel naar benieuwd trouwens. Boorman heeft veel mooie films gemaakt.

hmm, verhaal klinkt wel leuk maar de Film is afkomstig uit Ierland. Ben ik niet zo'n fan van.

avatar van zowizo
Leeuwarder28 schreef:

hoezo niet ?

als het niet uit h/bollywood komt vind ik het het zowizo interessant .

dus ik ga 'm even kijken.

avatar van Pastaman
Aardige film - goed geakteerd.

Beetje langzaam en ietwat langdradig

2.5

avatar van balosa
film begon wel sterk maar zakte daarna wat in, het einde vond ik ook ietwat teleurstellend 2.5*

avatar van Mood Indigo
bij vlagen heel leuk, maar (naar mijn mening) toch een hollywood op locatie in ierland

avatar van Toontje35
Wel aardig. Begon als een thriller. En eindigde een beetje zoetsappig

Alhoewel ik niet echt een fan ben van Britse films (meestal net niet) heb ik me toch wel vermaakt met deze uit Ierland. Het onderwerp van de film is origineel en wordt goed uitgewerkt, al zou ik het op sommige punten anders hebben gedaan. Vooral het einde is wat vaag, waardoor je met meer vragen dan antwoorden blijft zitten. Niettemin meer dan de moeite waard. Kijken dus!! 3 sterren.

avatar van Mug
Mug
Regisseur Boorman, van Point Blank en het geprezen Deliverance naar de doodsteek The Exorcist II. Met zijn nieuwste The Tiger's Tail mag meneer van mij z'n pensioen aankondigen.

The Tiger's Tail speelt zich af in Dublin, nou ja, over zo'n 10 jaar. Want het verschil tussen rijk en arm is groot, de jeugd wordt verpest door drugs en alcohol, het marxisme komt op, etc. Dit wordt op een nogal amateuristische wijze in beeld gebracht, waar figuranten eindelijk hun kots mogen uitspuwen of op de grond mogen vallen.

Het thema, identity theft, is natuurlijk reuze-interessant. Het script blameert wanneer de kijker al heel snel weet hoe de vork in de steel zit, en het thriller-element compleet verdwijnt. Sterker nog, het wordt een oninteressant drama.

Sinéad Cusack (de zus) imponeert, Brendan Gleeson probeert zo veel mogelijk uit z'n rollen te halen als mogelijk, de rest van de cast is 'armoedig'. De nachtbeelden zijn trouwens prachtig geschoten. And that's it.

Slappe hap, een zeer zeer zeer kleine 1,5*.

avatar van valerio2003
jammer dat de spanning snel wegzakt,voor de rest is het geen slechte film maar ik vind het niet echt een thriller 3*

avatar van wwwMovieMeter
meeslepende film

Brendan Gleeson acteerd wel vet goed in deze film
interessant verhaal 4*

avatar van Rmie
tja..... tja

wel een avondje mens-erger-jeniet, met je bejaarde buurvrouw geeft meer plezier.

twee sterren,

voor de catering.

avatar van b00ts
Aardig verhaal, echter de invulling ervan is drie keer niks. De film zelf valt voor mij in de categorie B. Heb 'm met moeite helemaal gekeken omdat ik altijd de hoop heb dat het beter wordt. Helaas.

avatar van glimmerman2000
Een redelijke film..kijkt wel lekker weg, maar t is geen hoogstaande film.

avatar van nightbreed
Deze film doet een beetje aan als een TV-film en daar bedoel ik niets slechts mee want er zijn genoeg goede TV-films.
Het verhaal is op zich wel bijzonder maar een paar verwikkelingen zijn een beetje te ongeloofwaardig. De eerste 45 minuten zijn vrij goed maar dan begint de ongeloofwaardigheid en dan zakt de film ook meteen als een pudding in elkaar. Alles wat er dan gebeurt had dus niet hoeven gebeuren en dat stoort dus.
Kortom, geen topper maar ik kan het ook zeker geen slechte film noemen.

avatar van Querelle
Blijf een zwak voor Boorman houden, ook bij zijn zwakke films. De satirische humor tilt de film nog net boven de middelmaat uit.

avatar van dit0rz
genieten van de rol van gleeson.

ik realiseer me dat het verhaal niet fijn is uitgewerkt en de film niet spannend genoeg is om thriller te noemen, ook het drama gedeelte van de film komt maar soms goed over.

maar voor mij maakt de hoofdrol speler veel goed, door veel serieus acteren en hier en daar kleine grapjes die ik goed vond werken. maar dat gaat ten koste van het thriller/drama gehalte.
ook is het eind erg cliché.

geen topper helaas, maar gewoon fijne film om eens gezien te hebben

avatar van sinterklaas
Prima film weer met Gleeson (of moet ik zeggen "Gleesons"). Het plot hier op Moviemeter klopt voor geen aarsch.

Lees hier een hoop gemiddelde recensies, maar ik vond dit nog best wel een slim in elkaar gezet werkje zonder al te veel boe of bah. Alhoewel... Boorman (die ik ook nog ken van de fantastische Deliverance, en waarvan ik nog niet wist dat hij naam had gemaakt in de Ierse filmindustrie) gaat, om te beginnen, hier wel lekker aardig te keer als het over de Dublinse samenleving gaat. De economie die massaal op instorten staat, in uitgaansgelegenheden rolt iedereen kotsend over de grond en word er overal gevochten en ook bij een ziekenhuispost rollen mensen krijsend, bloedend en lethargisch over de grond in afwachting voor hulp...

Overduidelijk een cynische oogwenk van de heer Boorman, ok... in deze zo over de toppe Dublin maken we kennis met zakenman Liam Leary, een nogal klunzige en eigenwijze kerel die meer om zijn roem in het zakenwereldje geeft dan om zijn gezin Ook zijn collega's worden doodmoe van zijn arrogantie en onverschilligheid. Inmiddels word hij ook niet echt meer serieus genomen, en dat komt net goed uit, want hoe moet dat nou als hij steeds weer iemand ziet die op hem lijkt?

En vanaf dat ogenblik denk je op eerste gezicht dat het een soort Science Fiction over klonen gaat worden, maar al snel pakt het heel anders uit en word het concept toch nog best wel boeiend. Spoiler: Je zou maar een tweelingbroer hebben die jou identiteit overneemt en zo ook jou vrouw, met zijn veel betere charmes. Zo verloopt de film erg soepeltjes en word het thema identiteit-diefstal hier ook op een luchtige wijze verteld en schakelt het regelmatig over van thriller naar komedie. De twee Gleeson's (met zo ieder zijn eigenschap) zijn ook overtreffend en het einde is ook erg mooi.

Helemaal niet teleurgesteld.