Buddha's Lost Children (2006)

Nederland / Frankrijk
Documentaire

geregisseerd door Mark Verkerk

In de grensgebieden van Thailands Gouden Driehoek - een ruige streek met veel drugssmokkel en arme volksstammen - heeft één man zich gewijd aan het welzijn van de kinderen. De boeddhistische monnik Phra Khru Bah, een voormalige Thai boxer, reist te paard alle dorpen af om gezondheidszorg en educatie te verspreiden onder dorpsbewoners die geen enkele steun ondervinden van een overheid. Deze zogenoemde Tiger Monk heeft met zijn Golden Horse Temple een weeshuis, school en ziekenhuis gebouwd - een veilige haven voor de weeskinderen. Zijn leerlingen zien hem als sjamaan, vaderfiguur en coach tegelijk.

avatar van Bazza
lijkt me prachtige film, en ook wel lache dattie door een nederlander is geregisseerd

Ja die Nederlander is de vader van een meisje dat ik ken! wat dichtbij allemaal. Lijkt me ook een mooie film ga er deze week heen.

Zonet deze film gezien. Ik las in enkele recensies dat men zich afvroeg waarom er geen echte verhaallijn in deze film zit en dat het enkel een mooie-plaatjes-show was.

Ik denk zelf niet dat de film zo bedoeld is. Mij werd vanavond een kijkje gegund in het bijzondere leven van deze monnik en zijn klooster in Noord Thailand. Een schets van zijn leven(sbeeld), zijn idealen en zijn geloof. Een momentopname van zijn levensdoel. That's it. Prachtig!

Afstand toets een paard,
tijd toets een mens.

avatar van dj eye
Erg mooie en aangrijpende film. Was van het begin tot het eind geboeid. Mooie plaatjes. Heel integer gemaakt. Bijzonder hoe dichtbij de regisseur kon komen. Ondanks dat ze daar met een toeter van een camera rondgelopen moeten hebben, lijkt het alsof de kinderen niet eens merken dat er een cameraploeg is.

Onomkeerbaar
kingkes schreef:

Vanavond ga ik deze documentaire eindelijk zien Kijk hier heel erg naar uit en lijkt mij een schitterend kijkje in de boeddhistische wereld. Later meer.

SlingBlade
Voor mij was dit een zeer indrukmakende documentaire, over een monnik met veel aanzien (vanwege zijn daden) die kansloze jongeren onder zijn hoede neemt en een 'goede' toekomst en strenge, liefdevolle opvoeding biedt, die ze anders niet of nauwelijks hadden gehad.

Deze wijze man heeft een enorm charisma en handelt vanuit liefde en compassie voor hetgeen waar die voor staat en wat die doet. Zeer ontroerend en mooi om te zien, vooral het intermenselijke contact maar ook dat met de dieren en de natuur.

Ookal heb je geen voorliefde voor Thailand (die ik overigens wel sterk heb) of het Boeddhisme, dan blijft dit m.i. een echte aanrader.

kappeuter (moderator)
Buddha's Lost Children wint Zilveren Duif op DOK Leipzig

De Nederlandse documentaire BUDDHA'S LOST CHILDREN van regisseur Mark Verkerk heeft afgelopen weekend de Zilveren Duif gewonnen op het prestigieuze internationale documentaire festival DOK Leipzig. Aan deze prijs zit een geldbedrag van 3.000 euro vast. De Jury schreef in haar rapport: 'de prijs wordt gegeven voor dit buitengewone documentaireavontuur, een geweldige vertelling over de heroïsche onderneming een betere wereld te scheppen en dit met adembenemende filmische middelen.'
De film FOREVER van Heddy Honigmann werd door de Oekemenische jury van DOK Leipzig onderscheiden.
BUDDHA'S LOST CHILDREN werd onlangs nog bekroond met de Kristallen film. Inmiddels bezochten 24.000 mensen de film die momenteel nog in de bioscoop te zien is.
Bron: Holland Film / Oene Kummer

avatar van YuLaw16
Goede docu, die ons een helder beeld geeft, over de monnik en zijn leerlingen. Prachtig in beeld gebracht en een geweldige persoon is het. Een van de helden van de 21ste eeuw, als je het mij vraagt. Enige bezwaar dat ik had met de docu, was de rommelige windows movie maker editing. Dit was behoorlijk amateuristich. Ook overbodig commentaar.

4/5

avatar van Prudh
Het verhaal klinkt in ieder geval erg goed zeg, mooi onderwerp om een docu over te maken! De website is ook mooi gemaakt. Deze gaat op de to see lijst!

avatar van Redlop
Niet zozeer Phra Khru Bah als de minder nadrukkelijk aanwezige Mae Ead stal voor mij de show. Een deel van de opbrengst van de film gaat naar de Golden Horse Temple. 3,5*

neo (crew)
Lijk de laatste tijd enkel 'klap in de roos' documentaires van eigen bodem te zien, en deze is ook weer heel mooi. Verkerk heeft een jaar lang Phra Khru Bah gevolgd, en daarbij vast al pijlsnel het vertrouwen gewonnen. De observatie manier van vertelling schept hier een fascinerend beeld van kansarme kinderen die geholpen worden aan een betere toekomst. De score van 3 componisten was fantastisch, al weet ik hun namen niet meer uit mijn hoofd. Zelfs op de officiële website kon ik het niet vinden. 4 sterren

neo schreef:
Klap in de roos?

neo (crew)
Schot dan

"Als je een hoge positie bemachtigt, zal die op een dag verloren gaan. Als je aanzien krijgt, zal dat aanzien op een dag verbleken. Populariteit is net als een strovuur. Dus als je de kans krijgt, moet je die vlam gebruiken om licht te brengen op arme, donkere plekken."

Op deze wijze verwoordt Phra Khru ergens aan het einde van de documentaire zijn spirituele missie. Khru, vroeger een succesvol Thais bokser, is nu een van de meest controversiële Boeddhistische monniken van Thailand. In de grensgebieden van Thailands Gouden Driehoek - waar armoede en drugssmokkel aan de orde van de dag zijn - wijdt hij zijn leven aan het verzorgen, opvoeden en groot maken van kansarme kinderen. Ze krijgen een liefdevolle, soms strenge, maar rechtvaardige opvoeding, die hun klaarstoomt voor het latere leven; een opvoeding die hen een toekomst biedt die ze anders niet hadden gehad.

Buddha's Lost Children, de gevierde documentaire van regisseur Mark Verkerk, won wereldwijd diverse prijzen, waaronder op de filmfestivals van Los Angeles, Rome, Leipzig en Vancouver. In Nederland trok de documentaire meer dan veertig duizend bezoekers en werd deze bekroond met de Kristallen Film. Buddha's Lost Children is een integer en oprecht portret van een man die zijn leven wijdt aan het opvoeden van kansarme kinderen en een documentaire die een aangrijpend verhaal vertelt over liefde en geloof.

Mark Verkerk observeert gedurende een jaar het leven van Phra Khru, zijn helpers en leerlingen. Het is opvallend hoe dichtbij Verkerk mag en kán komen. De camera lijkt een onzichtbare toeschouwer te zijn voor de kinderen; nergens lijken ze te beseffen dat ze worden gefilmd. Hierdoor kijk je constant naar levensechte personen. De oprechtheid en speelsheid waarmee ze zich bewegen is vertederend en ontroerend. Gesteund door de prachtige, rustig ogende omgeving en de weelderige, kalmerende muziek word je langzaam meegezogen in de wondere wereld die Phra Khru de kinderen biedt. De combinatie van beeld en geluid is op een aantal momenten bijzonder subtiel en ontroert zonder dat er werkelijk iets gebeurt. Het zelfvertrouwen van de kinderen groeit en daarmee de betrokkenheid van de kijker.

Hoogtepunt vormt het laatste kwartier waarin het vier jaar oude jongetje Boontam het kamp gaat verlaten. Een van de helpers van Phra Khru barst in tranen uit wanneer het vertederende, speelse en weer van gezondheid blakende jochie met de auto het kamp verlaat; het tekent de betrokkenheid en de liefdevolle aanpak van de verzorgers. Boontam wordt ondertussen naar Phra Khru gebracht, voor een (voorlopig) laatste ontmoeting. Blij als een kind dat zijn vader ziet rent het jongetje op de monnik af, die hem liefdevol in de armen sluit. Tegen Verkerk vertelt Khru vervolgens:

"Hij heeft een groot hart en lacht iedereen toe. Hij wilde bij ons komen. Hij heeft echt een sterk hart om zo z'n familie achter te laten. Ik heb gebeden dat hier een Boeddha geboren mag worden om te helpen het woord in het grensgebied te verspreiden. Het is nog niet zo lang geleden, maar ik ben vrij zeker dat hij het is. We moeten geduld hebben, hij is pas vier."

Terwijl Khru dit vertelt zien we beelden van Boontam, ondersteund door de subtiele en zacht strelende muziekscore van Somtow Sucharitkul en Bernhard Joosten. Het is rustgevend, ontroerend en hoopvol, als in een droom. Langzaam wordt gedurende de hele documentaire gewerkt aan een toekomst voor de kansarme jongeren; een droom die werkelijkheid wordt. Niet alleen voor de kinderen zelf, maar ook voor Pha Khru. En inmiddels ook voor de kijker.

Weinig stemmen zie ik, tijd om de DVD aan te schaffen die begin deze week is uitgebracht. Hier meer info over de DVD.

avatar van Ché Cliché
Een prachtige docu. Je ziet die jongens groeien onder Phra Khru Bah... De beelden zijn fantastisch en de insteek van de docu goed gekozen. Er is weinig aan te merken op deze docu. Alleen had ik iets meer over de geschiedenis van de jongeren willen weten. 4 sterren.

avatar van breedbeeld
Wat Quido zegt.
Prima recensie.
Was voorbij voor ik er erg in had.

avatar van Mug
Mug
Er is inmiddels ook een boek bestaande uit voornamelijk foto's verschenen.

avatar van film-gek
Deze was gisteren op tv NL2 maar ik heb alleen het laatste half uur gezien. Wat ik daar van zag was best wel mooi maar ik stem pas als ik de hele docu heb gezien.

Is terug te zien op uitzendinggemist.nl

avatar van Co Jackso
Goede documentaire van eigen bodem. De regisseur geeft een goed beeld van de situatie, en weet daarbij ook enkele emotionele snaren te raken.

Aardige documentaire, maar ook niet veel meer dan dat. Misschien irriteerde ik me ook wat te veel aan de "self-kicker" monnik.

avatar van Baggerman
Robi schreef:

Ha, ha , ik vreesde dat ik de enige was die zich daar aan stoorde!

Maar ondanks dit en dat deze film pure Boedhistische propaganda is, krijg je toch een aardig beeld van het leven in dit deel van Thailand en van het leven van dit soort monniken.

JonnieBrasco
Als reactie op de twee posts hierboven: ik vind het toch niet bepaald Boeddhistische propaganda. Die twee woorden gaan sowieso al niet echt samen, zeker niet in de meest zuivere betekenis ervan. Het is meer een goede reportage van de levensmissie van een persoon die zich identificeert met het zijn van een volgeling van Boeddha, maar in wezen had hij ook het gewaad van Robin Hood kunnen aantrekken. Zijn 'keuze' voor de monniksmantel is er meer eentje volgens de Thaise traditie denk ik.

Ik kan me wel voorstellen dat je van Khru Bah de indruk krijgt dat hij een "self-kicker" is, of een ""een held van de 21e eeuw". Hij is sterk en straalt dat uit, hij bevat de levensenergie en overtuiging waar velen van dromen... Zijn knock-out carriere is indrukwekkend en je hebt respect voor hem. Er wordt voor hem gebogen en naar hem geluisterd, maar voor wie buigt hij zelf eigenlijk? Alleen in een dvd-extra zie je hem geloof ik een keer als een onderdaan voor de Boeddha buigen, toch een beetje summier! Denkt hij zelf al verlicht te zijn en alle wijsheid al in pacht te hebben door zijn visioenen en vele knock-outs en radicale verandering in zijn leven? Geeft hij zelf het voorbeeld van het kunnen en willen knielen en buigen? Hoe groot het achtvoudige wiel ook op zijn rug is getatoeëerd, je ziet weinig tot niets terug van enkele belangrijke spaken van datzelfde wiel dat tot verlichting lijdt: concentratie... aandachtstraining... opmerkzaamheid. Hoewel het met de discipline wel goed zit. D'r zit misschien wat te veel pit in het baasje om Vipassana te gaan doen..

Ook interessant om te zien is de fysieke hardheid waarmee hij af en toe (of heel vaak?) te werk gaat bij de kinderen. Hebben zij echt stokslag nodig? Heeft het echt zin om twee kinderen die net ruzie hebben gehad, te dwingen om elkaar te omhelzen? Het zag er bruut, geforceerd en toch ook vrij hopeloos uit, als kijker ga je je afvragen: liefde kun je toch niet forceren of afdwingen? Vervolgens zie je dat de kinderen gaan afreageren op de paarden, gerechtvaardigd onder het mom van: "De leraar corrigeert de kinderen, de kinderen corrigeren het paard." Frustraties doorgeven is mijnsinziens toch niet echt een Boeddhistische methode. Niet dat Khru Bah hiermee in diskrediet gebracht moet worden: wat mij betreft zijn we allemaal Buddha's Lost Children, inclusief Khru Bah.

Drie alinea's gewijd aan vraagtekens te zetten (o.a. bij de persoon Khru Bah en zijn methodes), dat zijn er eigenlijk te veel. De man is een inspirerend voorbeeld om eerst gedisciplineerd met je zelf aan de slag te gaan, om vervolgens van (grote) betekenis te kunnen zijn in je eigen omgeving. Het is hierboven in de positieve reacties al veel genoemd en uitgewerkt.

Ook hulde aan het team van Mark Verkerk, dat inderdaad ongestoord (en bijna onzichtbaar) zijn werk kon doen. De kinderen als ook de vrouwen in de documentaire worden prachtig van dichtbij in beeld gebracht. Een documentaire vol portretten, belevenissen, grappigheden en mooie muziek. Van een inferieure MovieMaker montage overigens geen enkele sprake...

avatar van Verhoeven
Een voormalige Thai Boxer kreeg plotseling op een dag een visioen. Meteen wist hij dat hij een Boeddhistische monnik moest worden. De boeddhistische monnik Phra Khru wijd nu zijn leven voor het welzijn van de kinderen. In zijn Golden Horse Temple dat niet alleen een weeshuis is, maar ook een school en ziekenhuis is boven alles een veilige haven voor de weeskinderen. Zijn leerlingen zien hem als sjamaan. Dat wil zeggen vaderfiguur en coach tegelijk. En zo ziet de kijker dat ook. Hij is niet alleen streng voor de kinderen maar je merkt ook op dat hij een hart van goud heeft.

Dit vond ik persoonlijk een hele indrukwekkende documentaire. Dat vooral kwam door het charisma van de Boeddhist die heel veel aanzien kreeg door zijn daden in het verleden. En nu de hoede overneemt van de overheid om van deze kinderen iets te maken. Dan behalve de drugshandel of seksindustrie in te gaan op jonge leeftijd. Zoals ik al zei is hij streng, liefdevol en handelt hij uit zijn geloof. De kinderen krijgen een goede ondergrond mee door vooral terug te vallen op het geloof en vanuit daar veel kracht uit te putten. Ik wil graag eindigen met de woorden van de boeddhistische monnik Phra Khru:

‘’Als je een hoge positie bemachtigt, zal die op een dag verloren gaan. Als je aanzien krijgt, zal dat aanzien op een dag verbleken. Populariteit is net als een strovuur. Dus als je de kans krijgt, moet je die vlam gebruiken om licht te brengen op arme, donkere plekken."

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de reacties van jonnie en quido. Ik ben zelf afgelopen zomer in Sri Lanka geweest en heb daar gelogeerd bij de lokale monnik. Ik had deze docu op mun laptop staan en hebben hem samen bekeken. Ik moet zeggen dat ik een vredig en warm gevoel kreeg tijdens het kijken naar deze docu. De cameraposities zijn geweldig, je zit er echt middenin. In deze moderne, snelle consumptiemaatschappij waar als draait om geld en succes vond ik het inspirerend om deze monnik zijn missie te zien uitvoeren. Helemaal in de ruige bergen van Thailand waar kinderen meehelpen met geld te verdienen, vind ik het prachtig om te zien hoe deze monnik met zijn kleine volgelingen te paard door de bergen trekt. Werkelijk hartverwarmend. Ook dat stukje met het paard van dat mannetje. Snik snik. Een aanrader voor iedereen die meer wil weten over het boedisme en zijn denkwijzes. Zeer verfrissend voor een verwende europeaan.

avatar van N811
dit moet ik toch ooit wel een keer zien.