Bathory (2008)

Slowakije / Tsjechië / Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Verenigde Staten
Drama / Horror

geregisseerd door Juraj Jakubisko
met Anna Friel, Hans Matheson en Franco Nero

Gravin Elizabeth Bathory (Anna Friel) heeft de geschiedenis maar om één reden overleefd. Ze was de ergste vrouwelijke moordenaar in de geschiedenis. Maar naast deze barbaarse gewoonte was Elizabeth een vrouw die haar tijd ver vooruit was. Ze was er heilig van overtuigd dat de rol van de vrouw niet zo ondergeschikt moest zijn als in die tijd gebruikelijk was.

avatar van BoordAppel
Interessant. Ben benieuwd welke kant deze film op gaat. Er kan in ieder geval heel wat uit de legendes gehaald worden. Oorspronkelijk zou Famke Janssen de hoofdrol spelen.

Zijn er trouwens niet al eerder films over Elizabeth Bathory gemaakt?

[edit]Wel dus, vaak van bedenkelijke kwaliteit[/edit]

avatar van catweasel
Julie Deply is met hetzelfde onderwerp bezig. Misschien krijgen we weer een soort Troy/Alexander wedloop.

avatar van Jurado
interessant onderwerp inderdaad,ben ook wel op zoek geweest naar films over Gravin Bathory..ken er geen één

Edgar77
In 2000 is er een film uitgebracht onder dezelfde naam, maar inderdaad van bedenkelijke kwaliteit.

Ik heb een docu gezien over deze gravin. Ze scheen te baden in het bloed van de vrouwen die ze liet doden. Ben erg benieuwd wat deze film zal brengen.

avatar van Epitaph
Als soundtrack of score kunnen ze zo het album Cruelty and the Beast van Cradle of Filth gebruiken, gaat ook over deze Bloedgravin.

avatar van Uier
Hmmm, lijkt me alleraardigst in het eerste opzicht.

avatar van nightbreed
Yesssss eindelijk
Ik zit al vele jaren te smachten naar een verfilming van deze interessante en tot de verbeelding sprekende dame.
De versie uit 2000 zegt me niets en er is ook weinig over bekend.
Het jaartal 2007 klopt niet (meer), ik zag op IMDb dat de film pas ergens in 2008 zal uitkomen.

Aan Epitaph:
Ik denk dat 'Elisabeth Bathory' van 'Tormentor' een stuk geschikter zal zijn.

Max en Joep
Edgar77 schreef:
Ze scheen te baden in het bloed van de vrouwen die ze liet doden.

Dat zijn legendes, geruchten. Vermoedelijk niet waar.
Feitelijk is daar niets over bekend in de zaak Bathory.

Dit kan een interssante film worden.

Ik word niet boos als het een vrij zieke sadistische erotische martel/sm/femdom film wordt

Edgar77
Heeft iemand al enig idee wanneer deze film uitkomt?

avatar van Vascago
Verschrikkelijk saaie en langdradige film. Op een gegeven moment was ik de verhaallijn ook helemaal kwijt, alsof alles door elkaar heen ging. Slecht acteerwerk ook. Alleen de soundtrack was nog redelijk. Wordt tijd voor een superbloederige versie van dit verhaal.

avatar van narva77
BoordAppel schreef:
Zijn er trouwens niet al eerder films over Elizabeth Bathory gemaakt?
[edit]Wel dus, vaak van bedenkelijke kwaliteit[/edit]

Countess Dracula

Rabbitto
Er is wel een film die over Elizabeth bathory gaat die ik persoonlijk ken.

De film heet Stay Alive. Je moet er niet teveel achter zoeken maar gewoon als onderwerp zien in een horrorverhaal.
Tis dan ook geen kostuumdrama whatsoever.

avatar van Boeikens
Er zit wel wat sfeer in en ook enkele kleine gore momenten maar algemeen gezien vond ik de film veel te lang. De ontbrekende spanning en het wazige verhaal maken het geheel vrij langdradig.

Deze film krijgt hier niet veel handen op elkaar. Dat is wel begrijpelijk. Twee uur en een kwartier is knap lang voor een film die ook qua vorm niet zo heel erg toegankelijk is. Eerlijk gezegd kwam ik er na een uur pas een beetje in. Ook al had ik me verdiept in het verhaal rond Elisabeth Bathory, de 'bloedgravin' die zich baadde in het bloed van jonge meisjes en die er 650 zou hebben laten vermoorden.

Maar daar gaat het nauwelijks over in deze film. Juraj Jakubisko gooit het over een heel andere boeg. Hij plaatst Elisabeth Bathory in haar tijd, portretteert haar echtgenoot Ferenc Nadasdy, haar grote liefde de Italiaanse schilder Caravaggio en haar tegenspeler graaf Thurzo, die op haar bezittingen aast en uiteindelijk haar ondergang bewerkstelligt. Dus gaat het vooral over de strijd tegen de Turken, over de rivaliteit tussen de Hongaarse edelen, hoe de Habsburgers hun macht over Hongarije proberen te vestigen. Nou, daar moet je wel zin in hebben als modale kijker.

Toch maakt Jakubisko er een prachtige film van. Zijn cinematografie is bewonderingswaardig. Schitterende locaties, prachtige belichting van al dat kaarslicht, oorlogsscènes, schilderijen en uitstekend acteerwerk, vooral van Anna Friel als Elisabeth Bathory. Jakubisko werkt met korte scènes die meer sfeer dan feiten brengen en een los verband hebben. De verhalen over de moordpartijen van jonge meisjes waren volgens hem de wereld in gebracht door graaf Thurzo, die haar begeerde, maar haar niet kon krijgen. Die interpretatie is misschien zo gek nog niet. De Oostenrijkse keizer scheen het verhaal over die moorden op jonge meisjes ook niet zo erg te geloven.

Wie een meer rechtlijnige verfilming zoekt van het leven van Elisabeth Bathory: The Countess, dat een jaar later verscheen met Julie Delphie als Elisabeth. Maar de versie van Walerian Borowczyk in zijn Contes immoraux (1974) is ook best te verteren.